Vi skrev tidigare om att telekombolaget Telenor gick ut och efterlyste Sveriges bästa affärsidé med kravet att den skulle pitchas på 140 tecken i sociala medier.
Även om det naturligtvis är ett sätt för Telenor att få uppmärksamhet så är det namnkunniga affärsänglar som suttit med i juryn, som framöver kommer att fungera som rådgivare till vinnaren.
Här är den vinnande tweeten:
Använda mobil/data/tv-spel som motivation istället för distraktion genom att koppla spelen till ens tränings- och studieresultat #140pitchen
— Karl Olofsson (@offerdaling) October 16, 2015
Så här beskriver Karl Olofsson sin idé:
“Min affärsidé kopplar samman det verkliga livet med det digitala livet genom gamification. Jag vill låta prestationer i verkliga livet driva innehållet i spel. Till exempel kan föräldrar låsa upp banor i spel åt barnen när de gjort klart läxorna eller så kan viktminskningar i verkliga livet ge ökad hälsa även för spelkaraktären.”
Han studerar själv systemvetenskap vid Luleå tekniska universitet och arbetar med skidåkarcommunityn Nordic skibums som han har grundat. Vinsten innebär att han bland annat får mentorstimmar med affärsänglarna Karolina Räntfors, Susanna Falkengren och Magnus Wiberg.
"Karl är en väldigt kreativ person som har visat att han kan genomföra saker. Hans idé kopplar samman det digitala med verkligheten på ett jättespännande sätt och vi tror att vi tillsammans kan få detta att flyga,” säger Karolina Räntfors, i ett pressmeddelande.