Sök

Dockatot får bebisar att sova gott – nu kan bolaget säljas till miljardvärdering

Enfant Terrible DesignDockatot

Det svenska babynestet Dockatot gör succé utomlands. Foto: Istock och produktbilder.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Amerikanska småbarnsföräldrar älskar det svenska babynästet Dockatot. Bolaget uppges vara nära ett ägarbyte – med en miljardvärdering. .

Marknadsföring i sociala medier har gjort den svenska babybädden till en snabbväxande succé utomlands. Grundaren Lisa Furuland Kotsianis fick idén till produkten 2006 när hennes första son föddes, skriver Dagens Industri.

Ett babynest är en liten madrass med mjuka och höga kanter som numera finns i de flesta barnfamiljers hem. Kanterna gör att föräldrar kan samsova tryggare med sina bebisar, utan att riskera att till exempel rulla över dem. Det trånga utrymmet ska också göra att bebisen sover bättre. 

Produkten lanserades i USA 2015 genom en webbshop på e-handelsplattformen Shopify.

Superkändisar som Kim Kardashian och Scarlett Johansson har setts med Dockatot. På den amerikanska marknaden går produkten under namnet Dockatot och i Europa kallas det för Sleepyhead.

“Jag visste ju att USA var det som kunde bli stort. Jag skickade över containrar med Dockatots utan att veta om det skulle flyga eller inte. Men det gjorde det ju”, säger Lisa Furuland Kotsianis.

Hon är givetvis inte ensam om att sälja babynests, men det unika med Dockatot är enligt bolaget designen och estetiken.

2017 omsatte bolaget, Enfant Terrible Design, 126 miljoner med en rörelsevinst på 67 miljoner. Enligt uppgifter till Di är Lisa Furuland Kotsianis baby på väg att säljas och värderingen kan hamna på runt en miljard kronor. Investmentbanken Jeffery ska ha anlitats som rådgivare i processen, men det är något som grundaren inte vill kommentera.

Läs mer