Sök

Kundkraft ska pressa bolåneräntor - med gruppförhandling på sajten

BolånegruppenKundkraftBolån

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Bolånetagare i hela Sverige - förena er. Så lyder budskapet från Schibsted-ägda Kundkraft som på onsdagen lanserar en ny tjänst för gruppförhandling.

Kundkraft har idag 250.000 medlemmar som företaget upphandlar elavtal åt. Det sker genom ett auktionsförfarande på bolagets sajt där elbolag får möjlighet att lägga bud på stora kundgrupper.

Metoden ger medlemmarna ett lägre elpris men innebär samtidigt en möjlighet för bolagen att snabbt öka sin marknadsandel genom att locka över en stor kundgrupp i ett svep.

Nu vill Kundkrafts vd Mia Lekberg göra samma ska med bolån.

"Vi vet att det är många som överhuvudtaget inte försöker förhandla ner sin ränta. Bankerna har inget som helst incitament att hjälpa dem till billigare lån - det är där vi kommer in i bilden", säger hon.

Konceptet påminner mycket om det svenska startup-bolaget Bolånegruppen som inkubatorn Springfield har investerat i.

Bolånegruppen har för närvarande 2,5 miljarder kronor i den bolånestock som bolaget förhandlar med svenska banker om.

Mia Lekberg säger att Kundkraft siktar på att komma upp i 1 miljard kronor under 2015. Lanseringen sker i samarbete med sajten Mitt bolån, som också ägs av Schibsted.

Till skillnad från Bolånegruppen, som tar en avgift på 12 procent av den summa som bolaget lyckas sänka räntekostnaden med, ska Kundkraft inte ta betalt av medlemmarna.

"Vi har varit ute och träffat bankerna under en längre period. Vi är övertygade om att de kommer att vilja betala för att få in större kundgrupper. Det blir en marknadsföringskanal för dem", säger Mia Lekberg.

Läs mer