Global Gaming: "Problemet är större än vi hoppades"

Global gaming Global Gaming 555 Betting
Global Gaming: "Problemet är större än vi hoppades"

Joacim Möller, vd på Global Gaming. Foto: Press / Istockphotos

Tobias Blixt

Reporter

Kasinobolaget har inte lyckats hitta en lösning på felet som bryter mot spellagen ännu.

Breakit kunde i helgen avslöja att börsnoterade Global Gamings kasinosuccé Ninja Casino inte klarade av att följa den nya svenska spellagstiftningen. Enligt den nya lagen måste alla spelare ange en begränsning för hur mycket pengar som ska kunna sättas in varje dag, vecka och månad.

Den möjligheten fanns inte på Ninja Casino.

"Vår utvecklingsavdelning sitter och kontrollerar det för fullt och om de hittar något kommer de att direkt ta tag i problemet och jobba i helgen. Finns inga andra alternativ", skrev Joacim Möller, vd på Global Gaming, i ett mejl till Breakit då.

Nu visar det sig att problemen är större än vad Global Gaming först befarade. Någon lösning är ännu inte på plats, istället har bolaget valt att implementera en nödlösning på sajten.

“Det ni hade upptäckt visade sig tyvärr stämma och dessutom visade sig problemet vara större än vi hoppades, så trots att vi jobbat hela helgen måste vi ta ett större grepp”, skriver Joacim Möller i ett nytt mejl till Breakit och fortsätter:

“Med det sagt har jag därför beslutat att sätta en limit (insättningsgräns red.anm.) på samtliga spelare som standard. När spelaren loggar in kommer man få ett meddelande om att det nu finns en limit och om man vill ändra den kan man kontakta kundservice.”

Han vill också lyfta fram att larmet för deras omsorgsplikt fungerar och att de kontaktar alla som sätter en gräns på 10.000 kronor eller mer.

Meddelandet om gränsen ska visas när spelaren sätter in pengar. Exakt vilken gräns som gäller framgår inte.

Global Gaming 555 är börsnoterade på First North Stockholm, med ett börsvärde på cirka 1,5 miljarder kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER