Sök

Uppåt för hemfixarkedjan i december

Clas Ohlson

Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-handeln drev upp Clas Ohlssons decembersiffror.

Hemfixarkedjan Clas Ohlson ökade försäljningen i december med 4 procent jämfört med december månad föregående år, vilket motsvarar en organisk försäljningsökning om 2 procent. Clas Ohlsons försäljningstillväxt online i december uppgick till 52 procent.

För verksamhetsårets åtta första månader är den organiska tillväxten i nivå med tillväxtmålet på 5 procent och försäljningstillväxten online är 53 procent, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Försäljningen i december ökade med 4 procent till 1 316 miljoner kronor (1 261). Den organiska försäljningen ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i december i jämförbara enheter och lokal valuta är oförändrad.

"Årets julhandel präglades av att den starka starten under "Black Week" i november följdes av en svagare mellanperiod än förra året men med en starkare slutspurt. De betydande marknadsinvesteringar som Clas Ohlson gör för att stärka kundbasen och därigenom driva försäljning har gett resultat", skriver bolaget. 

Försäljningen online i december ökade med 52 procent till 58 miljoner kronor (38) bland annat på grund av att tjänsten Click & Collect fick något av ett genombrott inför julen och de kapacitetsförbättringar som gjorts i e-handelsplattformen.

Läs mer