Krönika: Emanuel Karlsten

Ett ägg blev precis världens mest gillade Instagram-bild – vad är det som händer?

Ett ägg blev precis världens mest gillade Instagram-bild – vad är det som händer?

Emanuel Karlsten

Krönikör

En bild på ett ägg har fått över 26 miljoner likes och har därmed blivit världens mest gillade Instagrambild. En bild. På ett ägg.
Varför?

Det är en fantastisk historia i det lilla. Från ingenstans skapades Instagramkontot “World record egg” den 4 januari i år. En bild postades, med en text om att slå det tidigare världsrekordet på 18 miljoner gilla-markeringar.

Nio dagar senare passerades det gamla rekordet. Och nu eskalerar det.

Sedan jag skrev ingressen ovan har det ökat med ytterligare en miljon likes. Alla vill vara med. Alla vill skriva historia.

Men vad var det egentligen som hände?

Faktum är att ingen vet.

Personen eller personerna bakom kontot är anonyma. På deras Insta Story – Instagrams funktion där man kan ladda upp tillfälliga bild- och filminlägg – meddelar de endast att de är trötta, men glada, efter att under söndagskvällen krossat rekordet.

I en annan Insta Story meddelar de att de kommer att börja sälja t-shirts. Att vi som gillat bilden nu alla är en del av “egg gang”.

Internet skrattar, allmänheten kliar sig i huvudet.

Inget nytt fenomen

För den som kan sitt internet är allt det här inte lika konstigt som det låter. Hela internet kryllar nämligen av liknande experiment. Tidigare har det till exempel funnits försök med en bild på Shrek, där skaparen hoppades få en miljon likes (den har hittills bara nått upp i en kvarts miljon). Några av er kanske också minns “kan den här potatisen få fler fans än Justin Bieber”?

Det som är annorlunda med ägget är egentligen att det faktiskt lyckades. 

Även i Sverige finns en lång historia av liknande experiment. 2010, inför riksdagsvalet, skapades sidan “Kan den här lyktstolpen få fler fans än Mona Sahlin?”. Varför? Tja, för att det var kul? För att man kan? För det kunde de. Över 170.000 Facebookanvändare blev “fans” till lyktstolpen, jämfört med Sahlins dryga 40.000.

Under 2018 var årets mest gillade status på Facebook till och med en vädjan till företaget Pågen från privatpersonen Mattias Kylemark. Om Mattias status fick 100.000 gilla, 50.000 kommentarer och 25.000 delningar kunde väl Mattias få en påse gifflar av Pågen?

Statusen blev viral, Mattias fick sina gifflar och Pågen Gifflar fick en massa trevlig PR.

Just det här fenomenet, att be ett företag om en produkt i utbyte mot likes, har faktiskt blivit en egen genre på sociala medier de senaste åren. Mest framgångsrikt var när den okände studenten Carter Williams frågade snabbmatskedjan Wendys hur många retweets han behövde för att få en årsförbrukning av nuggets. “18 miljoner” svarade Wendys officiella konto – och Carters jakt var igång. Han fick inte 18 miljoner, men väl 3,5 miljoner retweets och slog därmed den tidigare rekordhavaren Ellen Degeneres Oscars-bild som mest retweetade någonsin (ett rekord som höll sig till 5 januari i år).

Och nu var det alltså Instagrams tur och dokusåpakändisen Kylie Jenner som fick se sitt rekord ryka – med en marginal på tio miljoner likes.

Så varför? Varför händer det här?

Allra mest tycks det här vara ett sätt för internet att manifestera sin makt. Att markera: Dokusåpakändisar och Oscarsgalor i all ära, men vill internet vinna, så vinner internet.

Det tycks dock bara fungera om ändamålet är en tillräcklig knasig eller oskyldig sak. Som nuggets eller gifflar. Eller om det är för att ta tillbaka (reclaim!) internet från något som en allmänhet tycker är för ytligt, politiskt eller o-internetigt. Som Mona Sahlin, Justin Bieber – eller kändisen Kylie Jenner.

Idag var det alltså inte bara ett nytt rekord som kläcktes, utan det som hände kan också ses som en symbol för att internet fortfarande bestämmer över internet.

Nu kvarstår att se vem som står bakom ägget – och hur de kommer att kapitalisera på det.

Läs fler artiklar
LÄS MER