H&M lanserar sitt hållbarhetskoncept H&M Take care på den svenska marknaden i utvalda butiker och på hm.com i mitten av januari.
Konceptet, som är ett komplement till H&M:s klädinsamling för att göra det enklare för kunden att fixa och laga sina plagg, finns sedan tidigare i Tyskland, Frankrike och Norge. H&M Take Care omfattar olika produkter, en sajt med tips och en service-möjlighet i form av en syateljé i vissa butiker.
Produktserien innehåller bland annat en tvättpåse som silar bort mikroplaster, tvättmedel som tvättar rent i kallvatten, lagningslappar, sy-kit, fläckborttagningsmedel samt våtservetter för rengöring av sneakers.
Servicedelen lanseras initialt i H&M-butiken på Hamngatan i Stockholm och senare under året även i Malmö och Göteborg. Experter kommer att vara på plats i en syateljé i butikerna och kommer att laga, fixa och brodera kläder oavsett var plaggen är köpta.
Produktserien finns förutom online och på Hamngatan till en början i åtta H&M-butiker runt om i Sverige.
Hållbarhet inom modebranschen är ett av ämnena vi tar upp på årets upplaga av Breakits event Beauty & Fashion tech den 4 april. Läs mer och boka biljett här.