Krönika: Erik Wisterberg

Alexander Bard spådde skivbolagens död – nu är ett av dem värt mer än hela Spotify (!)

Spotify
Alexander Bard spådde skivbolagens död – nu är ett av dem värt mer än hela Spotify (!)

Erik Wisterberg (till höger) är reporter på Breakit. Alexander Bard är inklippt. Foto: Breakit samt Jonas Ekströmer/TT.

Erik Wisterberg

Reporter

Alexander Bard hade väldigt fel om skivbolagen, skriver Breakits Erik Wisterberg.

De stora majorbolagen går under. Apple och Microsoft tar över. Det tror musikern och artisten Alexander Bard.

Så lyder ingressen till en intervju med internetprofeten Alexander Bard i Aftonbladet 2003  Det var samma år som The Pirate Bay grundades, och tre år innan Daniel Ek tillsammans med Martin Lorentzon skissade på embryot till Spotify.

Då snackade många om skivbolagsdöden som skulle komma.

På en punkt hade Alexander Bard, som ofta tvärsäkert siar om framtiden, rätt. Apple är en av storspelarna inom streaming, med Apple Music. Den gissningen var i och för sig inte särskilt vågad, i och med att Apple hade lanserat både Ipod och Itunes vid tiden för intervjun.

Men Alexander Bards tes om majorbolagens, alltså skivbolagsjättarnas, död kunde inte ha varit mer fel.

Fyra majorbolag har visserligen blivit till tre, men det beror inte på att något av dem gick under. 2012 köpte Universal Music upp konkurrenten EMI.

I dag är Universal Music världens största skivbolag. Jag har tidigare varit inne på vilken guldsits bolag som Universal sitter på i streamingeran, med sina gigantiska låtkataloger som genererar mer och mer pengar i takt med att världens teknikjättar utmanar Spotify och lanserar egna tjänster.

Och i dag kom en intressant datapunkt.

Värdet: 100 miljarder mer än Spotify

Universal Musics ägare Vivendi har flaggat för att man vill sälja 50 procent av bolaget. På sikt kanske det blir hela klabbet, vem vet.

Nu rapporterar MBW att Deutsche Bank har kommit ut med en analys av värdet på Universal Music. Tidigare hade man satt värderingen 20 miljarder euro. Nu ligger värderingen, som givetvis är en uppskattning, enligt banken på hisnande 29 miljarder euro, motsvarande 295 miljarder kronor.

Det är inte bara mer än Vivendis hela börsvärde, det är också betydligt mer än vad Spotify är värt. Den svenska streamingjätten, störst i världen gällande betalda musiktjänster, har i dag ett börsvärde på 190 miljarder kronor.

Vem ska köpa?

Bakom monstervärderingen finns sannolikt det faktum att Universal Music är världens största skivbolag, och således sitter på rättigheterna som alla streamingtjänster behöver. Universal har dels de hetaste nya stjärnorna, som Drake och Post Malone, och dels stora mängder av klassiker. De senare tickar pengar utan att någon behöver lyfta ett finger.

"Vivendi sätter ut Universal Music till försäljning i en tid då både köpare och säljare av musikrättigheter kommer att gynnas, då de flesta analytiker spår att branschen kommer att fortsätta växa snabbt de kommande ett eller två åren i takt med att fler konsumenter skaffar streamingtjänster", skriver Billboard.

Allra mest intressant blir kanske ändå vem som ska köpa Universal Music. Blir det en asiatisk storspelare som Tencent? Eller någon av techjättarna Alphabet, Apple eller Amazon – som har musiktjänster och välfyllda kassor?

Vissa nämner Spotify som tänkbar köpare, men det känns som en högoddsare. En affär kan rubba maktbalansen totalt bland streamingbolagen, men det kan lika gärna bli någon anonym fond som hostar upp kosingen.

I dagsläget får vi nöja oss med att konstatera faktum: Det blev ingen skivbolagsdöd för majorbolagen. Det största skivbolaget blev istället mer värt än världens största streamingtjänst.

Nyligen spådde Bard en framtida död för alla gamla medier, bokförlag, tv-kanaler och tidningar. Enligt honom har jag inget jobb kvar i framtiden, eftersom journalistrollen "försvinner".  

Den som lever får se.

Läs fler artiklar
LÄS MER