Trött på spelreklam i tv? Nu kommer den även till ditt Facebook-flöde

Annonsering Sociala medier Kasino Reklam facebook spellicens casino Slaget om spelmiljarderna Nya spelreglerna i Sverige
Trött på spelreklam i tv? Nu kommer den även till ditt Facebook-flöde

Foto: Istockphoto.com & Skärmklipp

Tobias Blixt

Reporter

Omregleringen av den svenska spelmarknaden har öppnat upp nya möjligheter och kanaler för spelbolag som vill hitta kunder i Sverige.

För nätkasinon och bettingsajter är det sedan årsskiftet fritt fram att annonsera i svenska tidningar och på sociala medier.

Det fanns förvisso gott om spelreklam i Sverige även före den nya spelregleringen trädde i kraft. Men då handlade det om aktörer som på olika sätt kringgick eller till och med struntade i reglerna.

Flera tv-kanaler har exempelvis löst dilemmat genom att på pappret sända sina program från andra länder än Sverige.

En attraktiv marknadsföringskanal som tidigare har varit stängd för spelbolag i Sverige är den via Facebook. Hela 76 procent av de svenska internetanvändarna använder sig idag av plattformen, och bolaget sitter på ett av världens största och mest pricksäkra annonssystem.

Vad innebär det egentligen för spelbolagen, som årligen spenderar miljardbelopp på marknadsföring i Sverige? Kommer mängder av spelreklam nu börja prickskjutas mot oss i våra Facebook- och Instagram-flöden?

Inte omöjligt.

Hittills har däremot få spelbolag valt att utnyttja den nya annonsmöjligheten, visar Breakits kartläggning*.

Med hjälp av Facebooks egna verktyg har Breakit gått igenom samtliga spelbolag som har beviljats licens i Sverige (60 stycken), liksom mängder av undersidor som hör till de olika bolagen. Där har vi kunnat identifiera att elva bolag hittills valt att använda sig av marknadsföring via Facebook och Instagram.

Leovegas – som de senaste åren satsar stora summor på marknadsföring – var det bolag som öppnade hårdast, med hela 25 annonser.

Bolaget lockar bland annat med snabba och enkla insättningar genom BankID, liksom den klassiska bonusen.

Maria Gustafsson, Head of online acquisition, på spelbolaget och skriver i ett mejl till Breakit att sociala medier alltid har varit en viktig strategi.

“I och med regleringen får vi en bredare verktygslåda med marknadsföringskanaler. På Facebook har vi full kontroll och ägandeskap över våra aktiviteter och har möjlighet att agera snabbt, samt på ett mer visuellt sätt kommunicera med potentiella kunder tidigare i beslutsprocessen och arbeta med flera målsättningar såsom varumärkeskännedom, preferens och konvertering”, skriver hon.

Hur mycket pengar bolaget lägger på Facebook-annonsering framgår inte.

Tätt efter Leo Vegas kommer sajterna Nyspins och Duelz från Suprplay. De hade 23 aktiva annonser. Även här lyfter de fram enkelheten i att komma igång.

Statliga Svenska Spel hade genom nya dotterbolaget Svenska Spel Sport & Casino hela åtta annonser på Facebook.

Till skillnad från konkurrenterna hade Svenska Spel kunnat marknadsföra sig på Facebook även tidigare. Detta på grund av det monopol som rådde.

Även ATG hade annonser på Facebook, totalt fem stycken.

Samtidigt är det alltså många som hittills valt att inte marknadsföra sig på sociala medier i Sverige. Det kan mycket väl bero på att de ännu inte har hunnit komma igång med marknadsföringen i Sverige – möjligheten att marknadsföra sig via sociala medier är som sagt ny, och flera av sajterna marknadsför sig på Facebook i andra länder.

När vi frågar Kindred (tidigare Unibet), som 2017 lade 443 miljoner kronor på marknadsföring i Sverige, hur de ser på annonsmöjligheten säger de såhär:

"Annonsering i sociala medier kommer att bli viktigt för oss. Det är en kanal som har hög räckvidd men också låter oss annonsera effektivt och datadrivet samt erbjuder väldigt bra uppföljningsverktyg", skriver Dersim Sylwan, Kindred groups Sverigechef i ett mejl, där han också berättar att de siktar på att minska fokuset på affialiate-marknadsföring.

"Affiliates är även en viktig kanal, men då vi har några av marknadens mest välkända varumärken som vi investerat mycket resurser i genom åren så är vår strategi snarare att framöver minska trafiken därifrån nu när kanaler som Google och Facebook öppnats upp."

Även Svenska Spel lyfter fram den pricksäkra naturen i marknadsföring på sociala medier som Facebook. Vi kan nog helt enkelt vänta oss en ökad mängd väldigt preciserad spelreklam i sociala medier framöver.

"Sociala medier är liksom andra sajter och onlinemiljöer viktiga för Svenska Spel som annonseringskanal eftersom våra kunder och potentiella kunder även befinner sig där. Sociala medier (som exempelvis Facebook) är också en tacksam onlinemiljö att annonsera i eftersom vi här har möjlighet att vara väldigt relevanta i vår kommunikation och nå en större pricksäkerhet kring vilka vi väljer att nå eller inte nå", säger Mikael Ernemark, chef för Customer Engagement på Svenska Spel Tur.

*Kartläggningen gjordes mellan den 3 och 4 januari 2019.

Läs fler artiklar
LÄS MER