Sök

Nu lanserar den indiska Readly-rivalen i Sverige på bred front

Magzter

Foto: Pressbilder till vänster. Till höger: Claudio Bresciani / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Magasin på nätet har visat sig vara en tuff bransch. Men det har inte avskräckt indiska Magzter, som nu ska få svenskarna att läsa sina favoritmagasin på läsplattan.

Spotify-modellen, att betala ett fast pris varje månad för obegränsad konsumtion, har hittills inte revolutionerat branschen för tidningsmagasin. Svenska aktörer som Readly och Ztory har gjort försökt – men hittills inte lyckats.

Men det hoppas den indiska tidningsjätten Magzter, som är störst i världen inom området, nu kunna ändra på.

Redan i somras kunde Dagens Media rapportera att bolaget skulle ta klivet in i Sverige. Nu har avtalen med tidningsförlagen i princip fallit på plats.

”Vi är helt inom tidtabellen och allt är klart inom någon vecka. Förlagsbranschen omsätter mer än musikbranschen, men ska de klara digitaliseringen som sker så behövs det tjänster som Magzter. Varje förlag kan inte ge ut en egen app eftersom konsumenterna vill ha allting samlat, precis som i en tidningskiosk”, säger Marcus Tilgmann, ansvarig för Magzter i Norden.

Magzter grundades för 2011 år sedan i Indien och har idag 27 miljoner betalande användare världen över. Huvudkontoret ligger i New York och Marcus Tillman pendlar i dagsläget mellan New York, Helsingfors och Stockholm.

Ett mindre kontor är för tillfället på väg att ta form i Stockholm. 

”Men det är egentligen bara ett säljkontor. All utveckling sker fortfarande i Indien”, säger han.

Affärsmodellen bygger prenumerationer där användarna får tillgång till bolagets 7.000 publikationer. Prismässigt har bolaget valt att lägga sig drygt 30 procent billigare än exempelvis Readly, som kostar runt hundralappen i månaden.

Tidningsförlagen får i sin tur betalt bland annat utifrån hur länge konsumenterna läser en viss tidning. Ungefär på samma sätt som skivbolagen får betalt av Spotify baserat på hur många gånger en låt har strömmats.

”Men via oss kan förlagen även få information om sina läsare på ett helt annat sätt. I print har man ingen aning om vem som faktiskt läser, men här finns all data. När förlagen ska träffa annonsörerna så kan de faktiskt se hur många som sett en annons och vilka som har sett det”, säger han.

”Sedan lever ett magasin för evigt hos oss. I pappersvärlden säljs ett magasin bara under en viss period.”

Men det är en tuff bransch. Konkurrenten Readly meddelade nyligen att bolaget ska dra ned på antalet anställda och kämpar i dagsläget för att ta in ytterligare finansiering för sin verksamhet. Readlys prognos för 2015 att förlusten ska landa på 115 miljoner kronor

Det är däremot ingenting som avskräcker, menar Marcus Tilgmann.

”För det första har vi en helt annan kostnadsstruktur. Alla produkter byggs i Indien och eftersom lönerna är lägre där så kan vi ha tre gånger så många kodare som jobbar i skift. Vi kan därför utföra förändringar snabbare. Sedan har vi ett bredare utbud för slutkunden. Idag har vi utbud från länder som England, USA, Sydafrika och Australien”, säger han.

Men kan motgångarna inte vittna om att marknaden inte efterfrågar den här tjänsten?

”Jag ser det inte så. Vi tänker snarare att det är de befintliga företagens egna sätt att marknadsföra sig och få fram tjänsten som inte vara tillräckligt effektiva. För tjänsten är bra. Readly har en bra tjänst. Jag vet faktiskt inte var deras problem ligger, det är svårt för mig att säga”, säger han.

”I vissa fall vill slutkunden läsa magasin på paddan, i vissa fall vill man ha ett magasin. Print kommer aldrig att försvinna helt. Det är som med e-handel, bara för att butiker kommer på nätet försvinner inte de fysiska butikerna. Men marknaden mognar och reklamintäkterna rasar. Då gäller det att hitta nya alternativ.”

Sedan ett år tillbaka har Magzter kontor i Helgingfors. Själva lanseringen i Finland lär dock dröja. Fokus för den nordiska satsningen ligger för tillfället helt och hållet på Sverige.

”Sverige ligger två år före Finland när det gäller köpande av digitala produkter. Det är som natt dag. Vad det beror på vet jag inte, men det finns nog flera skäl till det. Det är först nu som musiktjänsterna och Netflix har exploderat i utveckling i Finland”, säger Marcus Tilgmann, som själv är från Finland.

”Vi ligger alltid efter, även mode. Det tar 45 min att flyga över, men det tar 1,5 år för en trend att ta sig över.”

Läs mer