För tolv år sedan lämnade Leif “Blixten” Henriksson konsertarrangören EMA Telstar, som senare köptes upp av Live Nation, för att bilda sitt eget företag, Blixten & Co. I dag representerar bolaget ett 80-tal svenska artister som exempelvis Mia Skäringer, Lena Philipsson, Eric Gadd, Veronica Maggio och Petter. Konserter shower, musikaler, teater och dansföreställningar produceras runt om i Skandinavien. Nu köps “Blixtens” livsverk upp av det holländska riskkapitalbolaget Waterland Private Equity i en affär som omfattar fem andra skandinaviska evenemangsföretag. Ett nytt holdingbolag, All Things Live, kommer att bildas, och den nya konstellationen väntas omsätta runt 85 miljoner euro motsvarande 870 miljoner kronor. Parterna vill inte avslöja köpeskillingen. Men enligt en källa till Breakit som är väl insatt i affären betalar det holländska riskkapitalbolaget 130 miljoner kronor för Blixten & Co. “Vi har drivit det här bolaget oberoende i 12 år och nu laddar vi med förbättringar i hela organisationen kombinerat med nya starka finansiella muskler, vilket för övrigt är ett härligt bevis på att vi gjort ett utomordentligt jobb”, säger Leif “Blixten” Henriksson i ett pressmeddelande. Sitt smeknamn "Blixten" har han fått efter en hockeyspelare i Västra Frölunda. Precis som idrottsstjärnan gällde det att vara snabb – men inte på isen, utan som springpojke på EMA Telstar. Det var en karriär han inledde redan som tonåring. I och med affären lämnar nu Leif “Blixten” Henriksson ifrån sig vd-rollen till Henrik Berndtson, för att fortsätta som ordförande och producent i Blixten & Co. “Det har faktiskt skett oberoende av den här affären. Jag hade tänkt att jag skulle hitta min efterträdare när jag fyllde 60, och jag är glad att jag hittade en fantastisk kandidat internt”, säger Leif “Blixten” Henriksson till Dagens industri. 2017 omsatte Blixten & Co 313 miljoner kronor med resultat på 11,4 miljoner kronor. SARA LINDMARK ERIK WISTERBERG