Sök

Topp 3-lista: Här är de branscher där e-handeln växer snabbast

Rabblee-handel

Foto: Bridget Coila/Flickr

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Barnprylar, livsmedel och byggmaterial. Det är tre kategorier som vi handlar alltmer av på nätet, visar en färsk rapport från rabattföretaget Rabble.

Att e-handeln växer är knappast en nyhet. Totalt väntas svenskarna shoppa på nätet för 50 miljarder kronor i år. Rabble har tittat på vilka trender som har varit starkast och vilka kategorier som haft störst tillväxt under det senaste kvartalet.

Livsmedelshandeln och byggvaruhusen har ökat sin försäljning med 43 respektive 41 procent, enligt Rabbles rapport.

“Allra mest växer barnartiklar och leksaker, ökningen är 49 procent under det senaste kvartalet. Det är logiskt med tanke på att internetgenerationen börjar få barn och är mer vana vid att handla på nätet” säger Daniel Zeitoun, vd för Rabble.

50 procent av svenskarna nätshoppar minst någon gång per månad. Rapporten befäster också trenden med att allt fler handlar med sin mobiltelefon (20 procent) och surfplatta (25 procent) medan resterande 55 procent håller kvar vid datorn. Jämför man köpsummorna så är de dubbelt så stora från datorn jämfört med mobilen.

“Går man in på Nelly via mobilen är det svårare att plocka på sig tre tröjor, utan man ser snarare en enda. När fler köp sker via mobilen måste e-handlarna hitta bättre sätt att jobba med merförsäljning, som att kunden får en fråga ‘vill du addera den här produkten’ innan betalning. Det är en utmaning för skärmen har ju sin storlek,” säger Daniel Zeitoun.

Inför julhandeln märker Rabble att rabattkoder på Zalando, Nelly och Hotels.com skjuter i höjden. Inte särskilt konstigt – kläder och skor är generellt det vi handlar mest av året runt, och reser gör vi ofta runt högtider.

I framtiden tror Daniel Zeitoun att vi kommer att handla ännu mer från mobilen och att beställningarna kommer att göras utanför Sverige i större utsträckning. 

“Jag tror det kommer bli vanligare särskilt inom elektroniksegmentet. Många teknikbolag har produkter som de köper in men som konsumenten lika gärna kan beställa direkt från Kina. Det kanske tar tre dagar längre men man får varan till en fjärdedel av priset hos en svensk e-handlare", säger han.

Rabble har tittat på statisik på över 600.000 organiska sökningar under 2015.

Starka tillväxtkategorier under andra kvartalet

  1. Barnartiklar och leksaker 49 procent
  2. Livsmedel 43 procent
  3. Byggvaror 41 procent

Rapporten finns att läsa i sin helhet här. 

Läs mer