Glossybox vd lämnar – för satsning på lyxig djurmat

Glossybox startup Skönhet
Glossybox vd lämnar – för satsning på lyxig djurmat

Foto: Istockphoto.com / Djur

Tobias Blixt

Reporter

Skönhetsbolagets vd lämnar efter blotta 14 månader på posten.

Glossybox erbjuder skönhetsprodukter genom en prenumerationstjänst. I november 2017 tog Alex Baumann över som vd från Victoria Senkpiel som hoppade av för att satsa på en egen skönhetstjänst. Men vd-rollen blev kortvarig för Alex Baumann som även han väljer att gå vidare och satsa på en egen startup.  

Från och med idag onsdag tar istället Fanny Sandström över som vd på Glossybox, hon kommer från en roll som bolagets chef för marknadsföring. 

“Det är med blandade känslor jag väljer att gå vidare. De sista 14 månaderna har varit fantastiska, extremt utmanande men även slitiga. Vi har gått igenom det mesta ett företag kan göra, ställt om från att enbart tänka tillväxt, till att stabilisera företaget. Samtidigt som vi tagit strategiska beslut för att vända till svarta siffror har vi lyckats växa med nästan 10.000 prenumeranter, ökat omsättningen och minskat förlusten”, säger Alex Baumann i ett pressmeddelande.

Hans nästa plan är att utmana branschen för djurfoder och lanserar varumärket Buddy pet foods, tillsammans med två andra medarbetare från Glossybox moderbolag The Hut Group, THG.

“Detta är en extremt icke transparent marknad, som fortsatt är 90 procent offline, med få premiumvarumärken. Som djurägare känner jag att vi kan göra extremt mycket nytta här. Vi erbjuder bra och ärlig mat, med en schysstare kundupplevelse, samt försöker göra det lite roligare att köpa foder”, säger Alex Baumann.

THG köpte Glossybox-koncernen i augusti 2017 av Kinnevik och Rocket internet. Under räkenskapsåret 2017 omsatte skönhetstjänsten 80,2 miljoner kronor, med en förlust på 8,4 miljoner. Antalet kvinnliga prenumeranter i Norden uppgår nu till 60.000 personer.

För Glossybox väntar en fortsatt expansion i Norden enligt den nytilträdda vd:n.

“Tillsammans med vårt team fokuserar vi på fortsatt tillväxt i Sverige men också att erbjuda fler nordiska marknader möjligheten att upptäcka skönhetslyx varje månad genom expansion”, säger Fanny Sandström, vd för Glossybox Norden.

Läs fler artiklar
LÄS MER