Sök

Influencers fejkar sponsring – för att landa riktiga avtal

influencers

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fake it until you make it?

Den som lyckas bygga upp ett populärt instagramkonto har goda möjligheter att landa sponsrade avtal med varumärken som vill nå ut. Samtidigt har problemen med otydliga reklammärkningar blivit lite av en följetong. Flera svenska influencers har fått smäll på fingrarna över smygreklam, och Alexandra “Kissie” Nilsson fälldes för  otillbörlig marknadsföring.

Som vi rapporterat om tidigare riskerar annonsörer att bli lurade av influencers som fejkar sina följare och gillningar. Men det är långt ifrån de enda problemen som drabbat branschen. Aspirerande amerikanska influencers väljer nämligen att fejka sponsrade poster för att skapa en vision av popularitet för att landa riktiga samarbeten. 

Det är Veckans Affärer som först skrev om fenomenet med hänvisning till den amerikanska sajten The Atlantic.

En aktiv och engagerad följarskara är nämligen ingen garanti för att landa sponsrade deals. Många varumärken vill ha bevis på att du kan marknadsföra dem – och vill se dina tidigare samarbeten.

The Atlantic har pratat med flera "influencers" som berättar hur de arrangerar foton med varumärken för att sedan märka inläggen med hashtags och tagga företagen. Inlägg som ofta går i samma stil som dem varumärkena själva publicerar för att det ska se ut som ett riktigt samarbete.

De bygger upp sig som etablerade aktörer i väntan på de riktiga avtalen ska komma.

"I influncervärlden är det street cred. Ju fler sponsrade inlägg du har desto större trovärdighet", säger en person.

Det kan röra sig om att från produktbilder till personer som betalar resor ur egen kassa för att sedan hylla hotell och restauranger och tacka för samarbeten. Allt för att ge sken av att resan är betalt av någon annan.

”Människor låtsas att ha deals för att verka coola. Det är en grej att man fått det gratis medan alla andra förlorare måste betala”, berättar en person för The Atlantic.

Det här sätter naturligtvis annonsörer och varumärken i en knivig situation. Gratis marknadsföring tas säkert glatt emot av vissa, men all PR är faktiskt inte bra PR.  

I artikeln uttalar sig ett solglasögonmärke om problemen som uppstår när personer låtsas samarbeta med varumärket och postar inlägg av dålig kvalitet.

Utöver att sänka branschens trovärdighet uppges vissa ersättningar minskat eller helt upphört eftersom varumärkena får kostnadsfri marknadsföring från influencers istället. 

 

Läs mer