Bzzt tar in 8 miljoner – fortfarande inte lönsamma i Stockholm

Bzzt elfordon taxiapp
Bzzt tar in 8 miljoner – fortfarande inte lönsamma i Stockholm

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Taxiappen höjde ambitionerna med fyra miljoner kronor i senaste kapitalrundan. De har nu tagit in totalt 20 miljoner kronor under 2018.

Taxi-utmanaren Bzzt kämpar för att slå sig in som ett naturligt inslag på Stockholms gator. Men vägen dit har varit krokig och eltaxi-bolaget meddelade i juni att de hade tagit in ytterligare 11 miljoner i en runda som de inför hösten hoppades stänga på 15 miljoner kronor.

Pengarna i nyemissionen skulle enligt medgrundaren Örjan Jansson gå till fortsatt expansion. Men pengarna behövdes också för att kunna fortsätta driva bolaget vars taxiverksamhet under 2017 omsatte 2,1 miljoner kronor med en förlust på cirka 10 miljoner.

”Vi har gått back en miljon i månaden då vi har stora lönekostnad och låga intäkter på körningarna på grund av låg effektivitet”, sade Örjan Jansson då.

Den rundan har däremot växt sig större än planerat och handlingar från bolagsverket visar att Bzzt har tagit in cirka 8 miljoner kronor i en nyemission.

“Det är samma runda, men vi ökade ambitionerna lite”, säger bolaget vd Sven Wolf.

Som anledning nämner Sven Wolf att det fanns ett intresse från investerare, men också att verksamheten har utvecklat sig positivt. Däremot har företaget fått skjuta på  målet om att visa upp svarta siffror i Stockholmsverksamheten under hösten.

“Det går åt rätt håll men vi hann inte riktigt hela vägen fram. För dotterbolaget i Stockholm är det vårt stora fokus”, säger han.

“Vi har beställt fler fordon till våren. Det ser vi som ett viktigt steg för att få upp volymerna. Det är med större volymer som vi kan få bättre effektivitet och förbättra chanserna att nå break-even.”

Företagets reklamsatsning har nästan levt upp till förhoppningarna enligt Sven Wolf. Totalt har de fått in 12 kunder sedan lanseringen av den nya inkomstmodellen under sommaren, med intäkter på en dryg miljon kronor..

Samtidigt fortsätter arbetet med ytterligare en kapitalrunda, denna gång på 30 miljoner kronor.

Bzzt har dessutom fått konkurrens av två nya aktörer inom transport-segmentet i Stockholm. Under hösten har både Voi och Lime lanserat i staden, men det är inte något som oroar Sven Wolf i dagsläget.

“När vi frågar våra kunder hur de skulle ha gjort sin resa om de inte skulle åkt med oss, då är det vanligaste svaret taxi. Om man jämför sparkcyklarna med Bzzt så kommer vi och hämtar dig där du är och du sitter väderskyddad och ostörd i ett fordon som körs av någon annan.”

Han välkomnar också alla aktörer som bidrar med ett alternativ till fossila bränslen och menar att det finns utrymme för fler aktörer i Stockholm.

Läs fler artiklar
LÄS MER