It’s Re:Leased vill få oss att hyra kläder istället för att köpa dem

Breakit - It’s Re:Leased vill få oss att hyra kläder istället för att köpa dem

Johanna Norrman och Annie Thorell. Foto: Press/Istockphotos.

Towe Boström

Reporter

Efter att ha lanserat H&M-satsningen Arket satsar Johanna Norrman nu på en startup som låter dig hyra din garderob.
”Inom fem år kommer vi att ha sett ett väldigt skifte i hur vi konsumerar mode", säger It’s Re:Leased-medgrundaren.

Det kan finnas flera orsaker till att det tar emot att köpa nya kläder. Plånboken kan gapa tom, men en mer aktuellt orsak kan även vara oron över hur konsumtionen påverkar miljön. 

Det tog Johanna Norrman och Annie Thorell fasta på när de grundade sajten It’s Re:Leased som låter dig hyra kläderna istället för att köpa dem. 

"Efter 15 år i branschen gnagde något inom mig. Vi har byggt in oss i en modell där produktionen av och logistiken kring mode gör det till den näst mest förorenande industrin vi har", säger Johanna Norrman.

Johanna Norrman kommer närmast från H&M där hon arbetade med att lansera satsningen Arket. Nu har It’s Re:Leased lanserat sin första betaversion och laddar för en bredare lansering till våren.

Johanna Norrman säger att satsningen på hållbarhet stämmer väl överens med riktningen modebranschen tar. 

”Inom fem år kommer vi att ha sett ett väldigt skifte i hur vi konsumerar mode. Det handlar om en beteendeförändring och jag är övertygad om att vi kommer få med oss kunderna på resan". 

It’s Re:Leased är självfinansierat med stöd av Almi och samarbetar med skandinaviska märkeskläder som Filippa K och Hope. Affärsmodellen baserar sig på att bolaget köper in kläderna för att sedan hyra ut dem vecko- eller månadsvis.  Kunderna klickar i vad de vill ha på sajten varpå kläderna körs ut till dem, för stunden finns tjänsten i Stockholm. 

"Genom att hyra ökas antalet användningar per plagg och våra kunder får mer värde och variation i garderoben utan att tömma vare sig plånbok eller jordklot", säger Johanna Norrman. 

Inledningsvis ligger fokus mot kvinnliga konsumenter men grundarna ser även en stor utvecklingspotential mot män. De hoppas kunna addera fler varumärken under nästa år.

”Det kan bli aktuellt med varumärken som har haft svårt att slå sig in på den svenska marknaden, de ser en jättepotential i oss”

Det finns aktörer som erbjuder liknande koncept på den svenska marknaden. Johanna Norrman ser dock att det finns utrymme för fler spelare och menar att bolaget står starkt med en egenutvecklad plattform och möjlighet att agera snabbt utifrån sin data.

Annie Thorell tycker att det är på tiden att tjänster för kvinnor, och hållbarhet, ges större utrymme i branschen. 

"Modevärlden har hittills stått ganska långt utanför digitaliseringen och man har utnyttjat förvånansvärt lite av vad tekniken har att erbjuda. Vi kommer använda vår plattform för att lära känna våra kunder och skräddarsy upplevelsen för just dem", säger Annie Thorell. 

Läs fler artiklar
LÄS MER