Alibaba har inga planer på att etablera sig i Sverige

Alibaba e-handel Kina
Alibaba har inga planer på att etablera sig i Sverige

Daniel Zhang Yong, vd för Alibaba Group. Foto: Chinatopix via AP

Tobias Blixt

Reporter

Däremot vill de få fler europeiska bolag att sälja sina varumärken via deras e-handel.

Det går ständiga och ihärdiga rykten om att Amazon planerar sitt intåg i Sverige. Samtidigt växer en annan e-handelsjätte så att det knakar i Asien, men Jack Mas jättebolag Alibaba har inga planer på att etablera sig i Sverige även om de har kunder här, det rapporterar SvD i morgondagens tidning.

Enligt David Lloyd, som är områdeschef för Norden, Storbritannien och Irland, beror det på att de vill fokusera på att fortsätta växa i Asien.

“Vi växer runt 60 procent varje år och vi måste vara där det växer mest”, säger han till tidningen.

“Det handlar om prioriteringar. Vi har en tillväxt som exploderar på vår hemmamarknad och där finns mängder med konsumenter.”

Däremot arbetar David Lloyd enligt tidningen med att få in fler europeiska varumärken som vill sälja varor i Asien. Framförallt ska efterfrågan på produkter för barn och föräldrar vara stor, eftersom att Europa enligt David Lloyd associeras med kvalitet.

“Man är angelägen om att hitta kvalitetsprodukter till sina barn, även mat”, säger han till SvD.

Läs fler artiklar
LÄS MER