KRÖNIKA

"Efter all digitalisering – 2019 blir det mänskliga största trenden"

"Efter all digitalisering – 2019 blir det mänskliga största trenden"

Arash Gilan tittar i spåkulan. Foto: Press och Istock

Arash Gilan

När världen blir allt mer digital ökar värdet på allt mänskligt – det som aldrig kan bli digitalt, skriver Arash Gilan i en gästkrönika.

Jag har flera år i rad försökt att titta in i den magiska spåkulan för året som kommer. Nu är det dags att vända blicken mot 2019. Vad måste man känna till när man ska fatta strategiska marknadsbeslut inför året? 

Men först en återblick.

2016 var året för digitalisering, 2017 året för artificiell intelligens och 2018 års stora hajp var blockchain.

Under 2019 tror jag att den stora övergripande trenden blir mänsklighetens återkomst, efter år av överdos kring det digitala. För ju mer digital världen blir desto mer ökar värdet på det som inte kan bli digitalt. För även om det kan bli artificiellt, så är det aldrig mänskligt. 

Här kommer mina sju spaningar:

1. Magiska brytpunkten mellan fysiskt och digitalt. Vi lever i en tid då internetfödda bolag som Amazon, Alibaba eller Dustin här i Sverige etablerar fysiska butiker. Paradoxalt nog så jobbar fysiskt födda bolag som H&M och Ikea allt de kan för att bli digitala. Men sanningen är att det inte är en fråga om antingen eller. Det gäller för alla företag att vara relevanta där kunden är i sin köpresa, och oavsett fysisk eller digital miljö erbjuda en fantastisk kundupplevelse. Men det fysiska ger en dimension som det digitala aldrig kan erbjuda – nämligen fysisk kontakt, mänsklig interaktion och känsel. 

2. Företag är de nya politiska partierna. Det räcker inte säga vilka ni är. Företag som vill vara relevanta måste förstå värdet av att jobba mot ett högre syfte, att ta ställning och sätta sitt företag i ett större sammanhang – att bli en rakt igenom syftesdriven organisation. Den moderna konsumenten förväntar sig medvetna företag och ett varumärke de känner att de kan stå för. Så vad står ni för och vad är ert budskap? En bra produkt och billiga priser räcker inte längre.

3. Integritet, etik och moral är A och O. I januari 2018 postade Facebooks grundare Mark Zuckerberg ett Facebook-inlägg där han skrev följande: ”Vi känner ett ansvar för att våra tjänster inte bara är roliga att använda utan också bidrar till människors välmående”. Apples vd sa under ett integritets-tal i Bryssel i oktober att ”plattformar och algoritmer som skulle förbättra våra liv kan faktiskt ta fram det värsta ur människan.” Efter åtskilliga år av digitalt överflöd och övertro på teknik så verkar det nu som att integritet, etik och moral är på väg att bli A och O. Det är också något det går att sälja på. Kunden är mycket mer digitalt mogen och vill inte känna sig förrådd, lurad eller låta sin data missbrukas. Så tänk efter noga kring värdet i era budskap och kampanjer och se till att vara ett transparent bolag.  

4. Återkomsten av gammelmedia? I många år var Facebook, Youtube och Twitter organiska drömmar, men hur relevanta är kanalerna idag när organiskt online i princip är dött? I mediemixen är det till exempel inte längre självklart att utgå ifrån att en annons digitalt skulle vara billigare än ett fysiskt magasin. Romantiserandet och övertron på digitala medier är förbi och marknadsförare har fått en digital mognad där man ser helheten av kundresan snarare än enstaka kanalers betydelse eller hoppet att bli ”viral”.

5. Microinfluencers är det nya. Ska jag vara ärlig så har jag länge tyckt att det finns en stark övertro på marknadsföring via influencers, något jag skrev om redan förra året. Men en tydlig trend som vi sett under hösten och som kommer fortsätta under 2019 är annonsering via microinfluencers. De har inte lika många följare men följarna har mycket starkare band till influencern och annonseringen blir billigare. Istället för att bränna allt krut på en stor influencer kan man köra en kampanj via 10 eller 20 microinfluencers. Men frågan kvarstår, vad är syftet med kampanjen och hur mäter ni effekten?

6. Röstmarknaden mognar. Röststyrning har nu genom Google Homes etablering i Sverige verkligen slagit igenom. Jag har tidigare skrivit vitt och brett om röststyrning och vad det kan betyda i framtiden. Vi är i ett väldigt tidigt stadium av det hela, men det är ändå dags att bekanta sig med det nya. RBC Capital Markets studie visar att Amazons Alexa kommer att dra in över 10 miljarder dollar till e-handeln till 2020. För mindre företag gäller det att under 2019 börja anpassa sina hemsidor till röstsök, medan större företag ska tänka på hur man kan integreras med röst och på allvar fundera på att skapa en relevant applikation.

7. Äktenskapet mellan data och kreativitet. I några år har datadrivet varit ett flitigt använt, på gränsen till krystat, ord. Det råder ingen tvekan om att datadrivet är fundamentalt i ett strategiskt arbete där man ska fatta beslut utifrån data och inte antaganden, men faktum är att data ger dig underlag men inte prediktion. Ingen data i världen kan heller någonsin beröra människor – för siffror är inte det som får oss att känna och uppleva. Därför är det vitalt att jobba med datadriven kreativitet där vi med data som underlag jobbar med kommunikation som berör och väcker känslor hos människor.Det som får kunden att komma ihåg oss. Det här är inte två motpoler utan två
ingredienser som är vitala för framtidens kommunikation då data i sig själv aldrig utgör skillnaden.

Gott nytt 2019 på er! 2020 får utvisa hur aktuell den här spaningen egentligen var ;).

Arash Gilan är medgrundare och vd på digitala byrån Viva Media samt författare till boken "Get Digital or Die Trying"

Läs fler artiklar
LÄS MER