Sök

Klagomålen mot Klarna ökar – nu skärps kontrollen av bolaget

Klarna

Foto: Claudio Bresciani / TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Klarna går som tåget, men samtidigt ökar andelen missnöjda kunder.

Klagomålen rörande Klarna har ökat kraftigt hos Finansinspektionen, rapporterar Di Digital.

Under förra årets inkom 38 anmälningar mot Klarna och företagets inkassobolag Segortia, i år är antalet uppe i 78 stycken. En ökning på över 100 procent. 

Det ska bland annat handla om kunder som känner sig lurade av villkoren eller uttrycker oro över hur uppgifter hanteras. 

Samtidigt har Klarna ökat omsättningen med mer än 38 procent, till 1,5 miljarder, under tredje kvartalet i år. 

Di uppger att klagomålen procentuellt ökar mer än kundtillväxten, något som fått Finansinspektionen att reagera.

”Som en följd av klagomålen har vår tillsynsavdelning haft en intensifierad tillsynsdialog med Klarna under året”, skriver FI i ett mejl till Di Digital.

Johan Gustafsson, kommunikationschef på Klarna, pekar på att antalet kunder ökat. Utöver det har Klarna genomfört många produktlanseringar under året som han menat kan ha väckt frågor där svaren dröjt.

”Delar av ökningen har sin naturliga förklaring i vår tillväxt och att vi rör oss snabbare än de flesta andra aktörer i branschen. Men det är alldeles för många klagomål, och givet hur mycket vi pratar internt om att ha stort kundfokus i allt vi gör så är siffrorna förstås generande”, säger Johan Gustafsson till Di Digital.

Läs mer