Sök

KRÖNIKA

Här är artiklarna som fick flest att trycka like på Facebook under året

MetaSociala medierfacebook

Foto: Istockphotos & Sara Lindmark

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Vilka artiklar och länkar som fått flest att reagera på Facebook under 2018 säger mycket om vårt beteende. Till exempel att vi inte förstår någonting om vad en “like” betyder, skriver Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Vi lever fortfarande i en tid där antal gillaklick är vårt enklaste mått på digital framgång. Det är så direkt och självklart: Många likes ger mycket uppmärksamhet och mycket trafik. Men en analys av vilka svenska länkar som fått störst spridning lär oss många saker.

Med hjälp av verktyg som Buzzsumo och Crowdtangle har jag kartlagt alla svenska sajter och vilka artiklar/landningssidor som fått mest engagemang under året som gått. Eftersom över 90 procent av trafiken kommer från Facebook så kan man utgå från att det är en topplista över vilka artiklar som gått bäst på Facebook, men man kan också anta att det i de flesta fall är respektive sajts mest besökta sidor från året som gått.

Det mest intressanta är att bryta ut vad de olika Facebook-siffrorna betyder. I listan nedan är alla siffror adderade till totat antal “reaktioner”: En tumme upp/emoji+kommentarer+delningar. På bara en enda Facebook-status kan alltså en person göra en like, delning och hundra kommentarer och därmed utgöra 102 av det totala antalet reaktioner. Därför är listan ingen popularitetslista, utan en lista över vad som har skapat mest engagemang över året.

För att riktigt bryta ned det här har jag listat hur många procent av reaktionerna som är vad. Dessutom har jag också försökt spåra upp de tre största engagemangs-källorna till varje artikel.

Det ger flera intressanta insikter.

På topp tre finns två provocerande, debatterande och politiska texter. Men de finns där på grund av att de genererat mycket diskussion i kommentarsfälten. 44 procent av engagemanget för till exempel artikeln om Miljöpartiets “skatt när du handlar med bil” är från kommentarer. Skulle listan istället utgå från gillamarkeringar skulle TVdags artikel om Jimmy Durmaz segla upp på en andraplats, till och med snudda på att slå ut förstaplatsen, nyheten om Jerry Williams död.

Jerry Williams död, å andra sidan, lever på ett kraftigt engagemang från en tydlig åldersgrupp: Artikelns största trafikkälla är PRO:s Facebooksida.

Plats nummer nio är också intressant, protestlistan mot Mr Cool. Namninsamlingen har fått 115.000 reaktioner, men bara 46.000 underskrifter. Tittar man på hur reaktionerna fördelats blir det begripligt: 46 procent har gillat, 33 procent diskuterat och 19 procent delat. Den sista siffran är den högsta delningsprocenten på listan och förklarar en hel del. Om drygt 20.000 delat länken i sina kanaler, är det inte längre märkligt att namninsamlingen “bara” har 46.000 underskrifter.

Till slut är det intressant att se hur Expressen totalt dominerar listan, fem av tio placeringar kommer från kvällstidningen. Nästan alla med politisk profil, men några är även raka nyheter. Det är ovanligt, jämfört med tidigare år, både till innehåll och att till exempel viralpublicisten Newsner i år inte alls finns med på topplistan.

Här är Årets största artiklar på sociala medier

Räknar alla reaktioner från Twitter, Facebook, Pinterest, Reddit och länkar. I alla fallen dominerar Facebookreaktioner, varför varje artikel också visar vad reaktionerna består av samt vilka Facebooksidor som bidragit med mest reaktioner. Procentsatserna är ungefärliga.

1) Aftonbladet: Jerry Williams är död

Totalt 165 000 reaktioner, uppdelat på: 73% likes, 12% kommentarer, 12% delningar
3 största källor: PRO (3 000 reaktioner), Nöjesbladet (3 000), Aftonbladet tv (2 000)

2) Expressen: MP-förslaget: Skatt när du storhandlar med bil

160 000 reaktioner fördelat på: 46% likes, 44% kommentarer, 7% delningar

3 största källor: Expressen (9 000 reaktioner), Rödgrönröra (6 000), Jessica Rosencrantz (6 000 reaktioner)

3) Expressen: Mamman dog, nu ska sexårigen Denis utvisas

149 000 reaktioner. 60% likes, 26% kommentarer, 7% delningar.

3 största källor: Sverigedemokraterna (10 000 reaktioner), Expressen (8 000), Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa (7 000)

4) TVdags: Favorit i repris: Se Jimmy Durmaz mål som förde Sverige till VM

132 000 reaktioner: 87% likes, 3% kommentarer, 9% delningar

3 största källor: Vi har inte plats för rasism (2 000 reaktioner), TVdags (1 000), Emanuel Karlsten (1 000)

5) Expressen: Eric, 20, sköts till döds av polis

119 000 reaktioner: 50% likes, 38% kommentarer, 8% delningar

3 största källor: Expressen x3    

6) Expressen, Debatt: Uppfostra ditt eget barn och sluta skyll på lärarna

118 000 reaktioner: 78% likes, 7% kommentarer, 11% delningar.

3 största källor: Expressen x3

7) SvD, Perfect guide: Forskare: Människor som alltid är försenade lever längre

115 000 reaktioner: 38% likes, 55% kommentarer, 4% delningar.

3 största källor: Svd perfect guide (26 000 reaktioner), Svd (12 000) Svd perfect guide (1 000)

8) ETC: Avicii levde i en värld som var fullständigt ohållbar

115 000 reaktioner: 76% likes, 10% kommentarer, 12% delningar

3 största källor: Malena Ernman (6 000 reaktioner), ETC (4 000), En arg blatte talar (1 000)

9) Skrivunder.com: Spotify, ta ställning mot Mr Cool som uppmanar till pedofili

115 000 reaktioner: 46% likes, 33% kommentarer, 19% delningar

3 största källor: (ingen över 100 reaktioner)

10) Expressen: Svenska pensionärer är fattigast i Norden

103 000 reaktioner: 66% likes, 18% kommentarer, 18% delningar

3 största källor: Sfs seniorerna (5 000 reaktioner), Avgå löfven (3 000), Expressen (3 000)

Läs mer