Sök

XXL:s Sverigechef kommenterar krisen – "Vinstvarningen gäller främst Norge"

XXLBlack Fridayrea

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Samtidigt påpekar Janicke Blomsnes att marknaden i Sverige är tuffare än någonsin.

Black Friday-hysterin nådde i år nya nivåer i Sverige. Men där den stora rea-festen lockade många kunder som ville fynda under några intensiva dagar, avskräckte den också många från att handla både före och efter Black Friday.

Ett av företagen som drabbades hårt av sin rea-satsning var den norska sportkedjan XXL. När bolaget vinstvarnade lyftes Black Friday fram som den stora boven.

"XXL har varit för aggressivt med prissänkningar och har inte justerat och följt upp prisstrategierna tillräckligt", skrev bolaget i ett pressmeddelande då.

Samtidigt meddelade XXL att den nytillträdde vd:n Ulf Bjerknes fick lämna efter bara 18 dagar.

Nu kommenterar sverigechefen Janicke Blomsnes bolagets kris för branschsajten Market.

“Den svenska verksamheten har varit präglad av en tuffare marknad, men vinstvarningen är i stor grad relaterad till den norska verksamheten. Vad resultatet blir återstår att se. Alla vet att marknaden i Sverige är tuffare än någonsin och att ett stort skifte i retail är på gång”, säger hon till sajten.

Janicke Blomsnes berättar också att den svenska verksamhetens strategi inte kommer att ändras.

"Vi står fast vid vår långsiktiga strategiplan."

Däremot berättar hon att företaget framöver måste bli bättre i sin kommunikation till kunderna.

“XXL har samma koncept som vi alltid haft. Det handlar snarare om att tydliggöra för konsumenterna vilka fördelar de får när de handlar hos oss”, säger hon.

Läs mer