KRÖNIKA

Puh, vilken tur – i veckan missade jag mitt livs affär

Spintop Ventures Creandum Lundells vecka
Puh, vilken tur – i veckan missade jag mitt livs affär

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Breakits Stefan Lundell fick nys om att Mittmedia var till salu för en krona – och funderade på att slå till. Men Schibsted och Bonnier hann före.
"Om de får kalla fötter så är min mobil ändå påslagen hela julhelgen. För säkerhets skull", skriver han.

Vi har alla olika mål och drömmar här i livet. Resa jorden runt, skriva en bok, köpa en sommarstuga, rädda världen, springa triahlaton.

Själv vill jag äga en lokaltidning. Eller ännu hellre en hel hög med lokaltidningar. Jag har alltid haft en romantisk syn på lokaltidningen som kyrkan mitt i byn och demokratins främsta utpost.

Det var därför som det bokstavligen vattnades i munnen på mig när jag i lördags fick tipset – lokaltidingskoncernen Mittmedia med klassiska titlar som Sundsvalls Tidning, Gefle Dagblad, Nerikes Allehanda och ytterligare ett 30-tal tidningar var till salu. Eller till salu är egentligen fel ord. Rätt köpare kunde få ta över hela klappet för en spänn. Då snackade vi om en verksamhet som ändå omsätter drygt 2 miljarder och har över 1 miljon dagliga läsare.

Inte undra på att en lokaltidningsromatiker som jag blev sugen. Någon dag senare träffade jag min favoritmiljardär på en middag och jag tog så klart chansen att pitcha idén på hen:

“Visste du att Mittmedia är till salu – för en spänn. Jag kan putta in hälften om du går in med resten”, sa jag halvt på skämt och halvt på allvar.

Han skrattade men jag förstod ändå att jag väckt hans intresse när han började fråga mig om eventuella svagheter i Mittmedias balansräkning. Jag högg direkt och drog över årsredovisningen dagen efter – men någon timme senare gick min stora lokaltidningsdröm upp i rök.

Vi var för sent på bollen. Mediejättarna Bonnier och Schibsted hade redan kommit in med bud på Mittmedia och affären var på väg att stängas.

Och tur var väl det. Hade jag, mot förmodan, lyckats övertala min finansiär så skulle det med största sannolikt blivit ett svindyrt och smärtsamt äventyr.

En närmare titt på Mittmedias balansräkning avslöjar nämligen att koncernen har en goodwillpost på nästan 400 miljoner kronor (bland annat på grund av ett gäng misslyckade förvärv) men bara ett eget kapital på knappa 300 miljoner kronor. . Lägg därtill att Mittmedia, precis som i princip alla andra svenska mediebolag,fortfarande har en svettig omställning att göra till ett helt digitalt företag. Sammantaget innebär det att en ny ägare behöver pumpa in några hundra miljoner kronor för att få fart på verksamheten.

Nej, då tror jag faktiskt att utmaningarna här på Breakit räcker gott för att fylla min dag. Men om den utpekade Mittmedia-köparen får kalla fötter så är min mobil ändå påslagen hela julhelgen. För säkerhets skull.

God jul!

Veckans exit: Spintop, Creandum och EQT. Dan före dan före dan före dan före dopparedagen fick ett gäng en riktigt fin julklapp i förskott. Det finska spelbolaget Small Giant Games slukas av jätten Zynga för 6,3 miljarder kronor. Sisådär 3 av de dessa miljarder hamnar i fickorna på riskkapitalbolagen Spintop, Creandum och EQT:s ägare. Grattis!

Veckans svettigaste: Johan Kleberg. Efter logistikfiaskot är Adlibris-chefen veckans mest utskällda svensk. Folk är verkligen inte nådiga i sin kritik på Adlibris Facebook-sida. Jag hoppas att den sympatiske Adlibris-bossen trots allt får lite julefrid.

Veckans hjälp på traven: Breakit Daily. Efter tre månader står vi vid ett vägskäl – hur ska vi gå vidare med vår dagliga podd Breakit Daily. Lyssna på senaste avsnittet här och gör mig samtidigt en stor tjänst. Ägna 90 sekunder av ditt liv för att svara på den här enkäten. Tackar och bockar på förhand!

Veckans tecken i tiden: Jocke och Jonna. Det är ändå rätt talande (vilket Emanuel Karlsten uppmärksammade mig på i sin podd) att paret Lundell var de som drog in klart mest pengar i årets Musikhjälpen. De två influencer-stjärnorna har inte bara miljontals unga följare – de kan också kapitalisera på sin popularitet. Denna gången gick pengarna, totalt 734.000 kronor, dessutom till välgörande ändamål.

Veckans mest väntade: Rekord för julklappar på nätet. Allt annat hade varit en bomb när vi ju alla nätshoppar mer och mer för varje dag som går.

Veckans premiär: Swooosh och Future of credit. Du missade väl inte att vi i veckan lanserade två nya konferenser. Swooosh (håll med om att det är ett bra namn!) fokuserar på den senaste utvecklingen inom transporter, eller “mobility” som vi som vill känna oss lite coola säger. Och Future of credit är en avknoppning från vårt populära event Fintech Stockholm. Anmäl dig nu – och få en fet early bird-rabatt. Här är all info du behöver!

Läs fler artiklar
LÄS MER