Bröderna exporterar svenska produkter för mångmiljoner till Kina

Millu Kina export
Bröderna exporterar svenska produkter för mångmiljoner till Kina

Foto: Press samt Unsplash

Towe Boström

Reporter

De säljer Ica-müsli till kineser – exporterar för mångmiljonbelopp.

Bröderna Erik och David Steijner pluggade båda ekonomi vid Karlstads Universitet. Under den perioden träffade de en hel del utbytesstudenter, många av dem från Kina, som berättade om en spännande marknad.

“Vi tyckte att det var kul att göra något som inte följer normen, så vi nappade på att testa något med Kina och startade bolag direkt efter examen”, berättar David Steijner.

Under förra året omsatte deras bolag Millu, som exporterar svenska produkter till Kina, 30 miljoner kronor med vinst på 1,8 miljoner kronor. I utbudet finns allt från livsmedel till receptfria läkemedel och barnprodukter.

Det skulle dock ta ett tag att hitta rätt affärsmodell. Grundarna satsade vid starten, liksom så många andra, på att importera produkter från Kina – men kom snart på andra tankar.

”Vi började titta på om vi kunde vända på det och exportera till Kina istället”, berättar Erik Steijner.

Och det gick vägen.

Det riktigt stora genombrottet kom när de började exportera Icas müsli för fem år sedan. 

”Kina äter idag mer havre, gröt och och müsli och tar efter ett mer västerländskt sätt att leva. Det är en stor marknad med en starkt växande medelklass. De är mer köpstarka nu än innan och digitaliseringen har ökat kraftigt”, säger Erik Steijner.

Millus affärsmodell baserar sig på tre ben. Den största delen utgörs av samarbeten med andra varumärken, som Ica och Valio, i form av grossist- och partiförsäljning. Större delen av produkterna levereras direkt till Kina, från exempelvis Tyskland, och packas och transporteras därmed inte i Sverige.

Utöver det driver Millu en e-handelsplattform som riktar sig till konsumenter i Norden och internationellt. I det fallet packas och skickas allt från Karlstad.

"E-handeln fungerar som en dörröppnare mot Kina, vilket inte kräver lika stora volymer som vid partihandel". 

Det som förhoppningsvis ska utgöra Millus största område framöver är satsningen och utvecklingen av egna produkter under det egna varumärket. Bröderna har som första steg valt att satsa på produktion av v müsli för att sedan följa upp med fler frukost- och snacksprodukter.

De senaste åren har kantats av både möjligheter och utmaningar. Grundarna drev tidigare bolagsgruppen under ett annat namn tillsammans med en tredje medgrundare, men parterna gick skilda vägar 2016. Bröderna behöll ett bolag och döpte om det till Millu.

Millu kom även att fastna i en segdragen varumärkestvist under 2017, som man gick segrande ur. 

“Det har varit en utmaning och har försenat lanseringen av vårt eget varumärke”, kommenterar Erik Steijner.

I år räknar Millu med att landa på 20 miljoner kronor i omsättning, vilket är en minskning jämfört med 2017.

“Vi har märkt att omsättningen går lite i cykler. Det kan både bero på handelsregler och efterfrågan, vi levererade väldigt mycket under slutet av 2017 vilket kan ha mättat marknaden i början av året då många köper på sig stora lager”.

Erik och David Steijner är fortfarande stationerade i Karlstad men åker till Kina med jämna mellanrum. Tidsskillnaden är inget större hinder då den kinesiska marknaden är väldigt uppkopplad mot sociala medier.

“Det är lätt att kommunicera. Är man företagare i Kina jobbar man hårt, många timmar i veckan, det är mer av en livsstil där. Marknaden kan samtidigt förändras extremt snabbt. På ett halvår kan hela marknaden ändras medan det kan ta flera år i Sverige”.

De understryker vikten av att bygga relationer eftersom kinesiska konsumenter inte alltid är så lojala mot varumärken. De menar att en av utmaningarna är att ha tålamod och våga sätta tilltro till marknaden.

“Jag tror att många bolag går in med hårda krav och stora förhoppningar i Kina, och det genererar inte alltid så mycket, vi började långsamt och var lite mer tålmodiga”, säger David Steijner.

En annan utmaning är kommunikationen.

"Kineser har överlag svårt att berätta om något inte går bra. Man får vara ganska hård, pusha och påminna”.

Läs fler artiklar
LÄS MER