Sök

Adlibris: "Vi kommer att leverera i tid till julafton"

Adlibrise-handeljulhandel

Adlibris har problem med sina leveranser inför julafton. Foto: TT samt skärmdump.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Adlibris problem tycks vara större än vad bolaget har velat erkänna.

Väntar du på en julklapp som aldrig levereras? Extra stressigt blir det när bolaget du har beställt av slutar svara. Med fyra dagar kvar till julafton biter kunderna hos Bonnier-ägda Adlibris på naglarna.  

"I år är det tydligen Adlibris som är Grinchen! Beställer man julklappar i början på december räknar man ju kallt med att paketen ska levereras innan jul", skriver en av dem på Adlibris Facebooksida.

Redan i söndags rapporterade Breakit att e-handelsjättens kunder börjat ilskna till, eftersom deras klappar beställda på Black Friday ännu inte har kommit.

Vd:n Johan Kleberg tonade då ned problemen. Han uppgav i ett sms till Breakit att bolaget låg några dagar efter på en del leveranser.

"Även om vi så klart inte vill vara sena på några beställningar så ligger vi hyfsat bra till", uppgav han.

Många kunder som handlade på Black Friday hade fått 17 december som sista leveransdatum. Det var i måndags. Under tisdagen uppgav Johan Kleberg återigen att läget är under kontroll.

"En mindre andel beställningar från Black Friday har blivit försenade vilket är olyckligt", sade han till Aftonbadet och fortsatte:  

"Nu jobbar vi för fullt med att få ut dessa och andra julbeställningar vilket löper på bra.

Men mängden ilskna kommentarer ger en diametralt motsatt bild. På Adlibris Facebook-sida kom det under onsdagsmorgonen in tiotals kritiska inlägg i timmen. På jämförelsesajten Prisjakt trillade 32 omdömen in på 24 timmar.

31 av dessa innehåller betyget "uselt" (en stjärna av tio möjliga).

När Breakit går igenom de hundratals kommentarerna på olika plattformar verkar det som att Adlibris har större problem än vad man hittills velat erkänna. Det är inte bara kunder som shoppat under Black Friday som väntar på sina varor. Även folk som beställt julklappar under början av december vittnar om att deras varor ännu inte har lämnat Adlibris lager.

En kund skriver att hon beställde ett helt gäng julklappar till sin dotter den 30 november, och blev lovad leverans senast den 14 december.

"Vi beställde i princip samtliga julklappar till vår dotter från er. Det känns inget vidare att behöva göra henne besviken på julafton", skriver kunden.

Adlibris kundtjänst har svämmat över av mejl, samtal och chattförfrågningar. Många kunder vittnar om att de inte kan få något svar på den centrala frågan: Kommer klapparna fram innan julafton?

Bolagets informationschef Linnéa Wiklund uppger för Breakit att ordrar lagda från och med Black Friday och fram till början av december har drabbats av förseningen. 

"Det är väldigt olyckligt såklart och jag har full förståelse för de kunder som är frustrerade över att de behövt vänta så länge".

Adlibris kan inte garantera till hundra procent att alla ordrar kommer fram före jul. 

"Som det ser ut nu kommer vi att leverera dessa och övriga beställningar i tid till jul men skulle det dyka upp fall där vi av någon anledning inte kan leverera en beställning så hör vi av oss till den kunden", uppger Linnéa Wiklund.

På onsdagseftermiddagen syntes faktiskt en strimma hopp bland all ilska på Adlibris Facebooksida.

"Mitt paket som beställdes 25 nov lämnade precis Adlibris lager. Heja alla lagerarbetare och servicepersonal som sliter! Hoppas ni får någon slags kompensation och ledighet!", skriver en lycklig kund.

Läs mer