Tänkte bli bartender i Karibien - det blev en möbelsajt i Ryssland

Breakit - Tänkte bli bartender i Karibien - det blev en möbelsajt i Ryssland
Gregory Gorelik. Foto: Press
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Gregory Gorelik hade egentligen tänkt börja jobba på en kryssningsbåt i Västindien. Men ett samtal med en kompis ledde fram till att han sökte jobb på inkubatorn Rocket Internet. Idag driver han Rysslands största möbelsajt.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det var november 2011 och Gregory Gorelik var egentligen ganska trött på att driva eget.

Efter att han som 16-åring startade sitt första företag, som sålde italienska billås till Ryssland, hade han sysslat med alla möjliga projekt.

Event, festfixning och telefonförsäljning under gymnasieåren. Senare, under en kort sejour på juristlinjen vid Stockholms universitet, drev han studentpub och kårtidning, innan han bytte till Handels och ekonomistudier.

Under det sista året på Handels startade Gregory Gorelik tillsammans med en vän Pokercampus, ett sorts community för professionella pokerspelare. När de efter något år insåg att bolaget aldrig skulle gå att skala globalt på ett bra sätt, lät de dock sajten gå i graven.

Efter det visste Gregory Gorelik inte vad han ville göra - mer än att han var sugen på en paus.

“Jag bestämde mig för att ta timeout och dra utomlands. Jag tänkte: ‘Jag söker något skitjobb någonstans för att lära känna folk’. Det blev ett bartendergig på en Karibien-kryssning. Det verkade rätt bra, att åka runt och blanda drinkar medan jag funderade på vad jag skulle gör med mitt liv”, berättar han.

I samma veva träffade han en kompis som arbetade på den tyska företagsinkubatorn Rocket Internet, som då inte var särskilt känd i svenska affärskretsar.

Kompisen övertygade Gregory Gorelik om att han borde skicka ett CV till Rocket. Efter ett par veckor hörde bolaget av sig - och frågade om han ville flytta till Ryssland.

Gregory Gorelik, vars familj kom till Sverige 1989 från det då sönderfallande Sovjetunionen, var precis vad Rocket Internet hade tänkt sig: En ekonomiutbildad entreprenör - som talade flytande ryska.

“Jag var skeptisk först. Ryssland var inte alls vad jag hade tänkt mig. Jag hade ju tänkt åka till någonstans där det var varmt, men i stället blev det ett ställe som är ännu kallare än Stockholm”, säger Gregory Gorelik.

Men man kan ju alltid prova, tänkte han. I november 2011 flög han till Moskva.

“Jag tänkte att jag kör några månader och ser om det lyfter. Det är ju lite så det funkar med Rocket. Man kör ett projekt, om det lyckas kör man på men ofta så läggs det ner”, säger han.

Väl på plats i Moskva upptäckte han tjusningen med något som han aldrig tidigare varit med om som entreprenör: Tillgången till en rejäl hög med riskkapital. Rocket Internet har gjort sig känt för en stor tolerans för förluster i tidiga skeden - och möbelsajten Westwing som Gregory Gorelik sattes att leda var inget undantag.

“Jag var inte vad vid att ha så stora resurser. Tidigare hade jag behövt investera mina egna pengar för att komma någonvart. Det var en häftig känsla att direkt få anställa 20 duktiga personer. När jag kom till Moskva hade vi inte ens en sajt. En månad senare hade vi en sajt och var i full gång med marknadsföring. Det kändes väldigt rätt”, berättar han.

När Westwing lanserades i Ryssland fanns det i princip ingen e-handel med möbler i landet. Projektet var således ett oprövat kort.

Men efter några månader började det märkas att bolaget var något på spåret. Omsättningen ökade snabbt och företaget gick från klarhet till klarhet.

“Jag började få adrenalin av hela grejen. Jag tänkte att det kanske skulle vara kul att stanna kvar och få reda på hur stort det kunde bli. Vi nådde ju hela tiden nya milstolpar, som när vi första gången vi hade över 1 miljon användare och första gången vi körde tv-reklam”, säger Gregory Gorelik, som idag har titeln vd och medgrundare på Westwing.

Bolaget har dock stött på en hel del hinder på vägen. Enligt Gregory Gorelik finns det i Ryssland ingen vana hos fraktbolagen att hantera möbelsajter som vill skicka ut sina produkter till kunderna.

Ett viktigt steg för Westwing har därför varit att starta en egen budverksamhet i Moskva, som åker till kunden och tar betalt i kontanter.

“Vi har egna bilar som kör. Det gör vi dels för att kunna hålla den servicenivå som vi vill ha, till exempel att förarna alltid har växel, är artiga och att de inte skäller ut kunden. Dessutom ringer vi upp alla som har beställt något och dubbelkollar så att de verkligen vill ha varan och att adressen är rätt. Om någon beställer en möbel till fel adress måste ju vi stå för den fraktkostnaden”, säger Gregory Gorelik.

Strategin har gett resultat. Westwing har idag vuxit till att bli Rysslands största möbelsajt. Rocket Internet redovisar inte omsättning per land, men Ryssland är en av Westwings största marknader. Koncernen som helhet omsatte under första halvåret 2015 motsvarande cirka 1 miljard kronor.

På sant Rocket Internet-manér är allt fokus på tillväxt - och förlusten därmed hög, närmare bestämt 347 miljoner kronor under första halvåret.

Gregory Gorelik berättar att omsättningen räknat i kronor sannolikt varit högre om inte bolaget åkt på ett tufft bakslag i samband med att oljepriset rasade i slutet av 2014.

“När den krisen bröt ut föll rubeln 50 procent på en vecka. Vi säljer bara importerade möbler, så priserna dubblades i princip direkt för oss. Ingen av våra leverantörer ville sälja till oss. Jag tänkte: ‘Hur fan ska jag lösa det här?’ Nere på stan stängde alla stora företag, som Apple och Chanel, sina butiker i ett par dagar eftersom de inte visste vilka priser de skulle sätta”, berättar Gregory Gorelik.

Lösningen blev att kohandla med leverantörerna.

“Man fick försöka ha lite is i magen och förklara för leverantörerna att vanligt folk i Ryssland faktiskt inte har fått mer i plånboken bara för att valutan går ner. Med de flesta lyckades vi faktiskt göra en bra uppgörelse som gjorde att vi kunde fortsätta anlita dem”, säger han.

Han påpekar att Ryssland fortfarande har enorma tillväxtmöjligheter, trots att det är mindre stabilt än Västeuropa. 95 procent av möbelförsäljningen sker fortfarande i fysisk butik, och Westwing växer fortsatt snabbt.

För egen del har han planer på att sluta - som aldrig tycks bli verklighet.

“Jag har hela tiden sagt att jag kör ett halvår till. Sedan ett halvår senare säger jag samma sak igen. Nu börjar jag förlora min trovärdighet när jag säger det, för jag har sagt det så många gånger utan att det blivit av”, säger Gregory Gorelik.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel