Sök

Alberts digitala mattelärare tar in 50 miljoner kronor

AlbertEdtech

Teamt bakom Albert.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Schibsted Growth backar gänget som vill hjälp barn att räkna.

Göteborgsbolaget Albert har utvecklat en digital mattelärare som erbjuder såväl läxhjälp som animerade lektioner. Undervisningen anpassas efter elevens kunskap, aktuell kurs och de övningar personen behöver hjälp med.

Bakom bolaget, som grundades i slutet av 2015, står Salman Eskandari och Arta Mandegari. 

Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor i en runda som leds av Schibsted Growth. Martin Wattin, Inbox Capital och Håkan Roos, RoosGruppen, medverkar också i rundan.

Alberts vd Salman Eskandari säger att de nu vill gasa ännu snabbare.  

"Vi är väldigt glada att kunna fortsätta vår utveckling, både genom att växa med fler kunder, större personalstyrka och till fler marknader. Vi kommer också att investera i produkten och användarupplevelse", säger Salman Eskandari.

Han berättar att bolaget växt i såväl utbud som antalet användare. Efter att inledningsvis ha lanserat mot högstadiet innefattas nu åldrarna förskolan till gymnasiet.

Affärsmodellen baserar sig på att privatpersoner, elever, tecknar prenumerationslösningar. 

”10 procent av alla elever i grundskolan har ett konto hos oss, det är en bit över 100.000 användare”, säger Salman Eskandari.

Marknaden utgörs i dag av Sverige, men Albert håller även på och testar engelskspråkiga marknader. I dagsläget arbetar runt 10 personer inom företaget och planen är att använda en del av kapitalet till att utöka teamet.

Under förra året omsatte bolaget 6,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 4,5 miljoner kronor.

Salman Eskandari vill inte avslöja årets resultat men säger att fortsatta investeringen gör att bolaget fortsätter visa röda siffror. 

Albert har tidigare in kapital i flera rundor, under 2016 backades bolaget med 17 miljoner kronor i rundor där bland annat  Collector-grundaren Lena Apler och Schibsted Growth deltog.

Läs mer