Sök

Pewdiepie kritisk till adblockers: "Kan vara förödande för kanaler"

YoutubeAdblockersYoutube Red

Foto: Danny Moloshok och Mat Sayles/TT

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den svenska Youtube-profilen Felix “Pewdiepie” Kjellberg kritiserar adblockers i ett blogginlägg. Enligt honom leder det till att Youtubers förlorar 40 procent av reklamintäkterna.

Efter månader av rykten bekräftade Youtube i förra veckan att videojätten släpper en betaltjänst. Den nya prenumerationstjänsten går under namnet Youtube Red.

Ett av dragplåstren i satsningen är den svenske Youtube-stjärnan Felix “Pewdiepie” Kjellberg. I ett uppmärksammat blogginlägg skriver han att Youtube Red är ett resultat av så kallade adblockers, program som stoppar annonser från att visas.

Enligt Pewdiepie använder runt 40 procent av hans följare adblockers.

“Det är en siffra som har ökat genom åren. När jag började låg den på runt 15-20 procent, och det kommer sannolikt fortsätta att öka. Det här innebär att Youtubers förlorar 40 procent av sina annonsintäkter", skriver han i blogginlägget.

Han fortsätter:

“Personligen är jag okej med att du använder adblocks på mina videos. Annonser är irriterade, jag fattar det, och jag är inte här för att klaga. Men för mindre kanaler kan den här siffran vara förödande.”

Pewdiepie poängterar att det fortfarande är oklart hur mycket av de kommande intäkterna från Youtube Red som kommer gå till mindre aktörer.

Läs mer