Memry landar samarbete med miljardbolag till sin fotoalbumapp

Breakit - Memry landar samarbete med miljardbolag till sin fotoalbumapp
Grundarna Peter Jundin och Pelle Kjellqvist
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

För bara en månad sedan lanserade Memry sin sociala plattform för fotoalbum. Nu börjar de samarbeta med tryckeribolaget Elanders för att även erbjuda fysiska versioner av användarnas digitala album.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Det är oftast bolag som är i ett väldigt tidigt skede och håller på att lansera sin första produkt. Den här veckan är det dags för fotoalbumappen Memry.

Konceptet är enkelt: Tjänsten ger användarna möjligheten att lägga upp foton eller videor i album och dela med utvalda personer eller alla sina följare.

Idén uppstod redan 2013 efter att de två grundarna själv hade svårt att hitta tillbaks till gamla bilder.

“Idag lägger folk bara upp en bild i taget och sedan glömmer man bort dem i flödet. Ens livs viktigaste minnen bara försvinner rakt ut”, säger medgrundare Peter Jundin.

Att dela bilder på en social plattform är inget nytt men enligt Peter Jundin saknas det en etablerad tjänst för att dela just fotoalbum.

“Man kan använda Facebook men när var senast någon skapade ett helt album där? Man kanske inte vill dela med alla sina Facebook-vänner heller”, säger han.

Flera andra sociala medier har fokuserat uteslutande på att bygga användarbasen i början. Memry har däremot redan börjat utveckla inkomstkällor. De arbetar dels med en premiumversion av tjänsten med extra lagringsplats och dels har de sitt nya samarbete med den börsnoterade tryckerikoncernen Elanders.

Elanders omsatte förra året över 3 miljarder kronor och ska nu få en egen knapp i Memry. Med den ska användarna kunna beställa fysiska versioner av fotoalbumen de har laddat upp på Memry.

“Vi är extremt glada att Elanders ser potentialen i Memry och även ser hur de själva kan utveckla sin affär och nå fler människor och kunder”, säger Peter Jundin.

Men bolaget har inte heller släppt fokuset på att locka fler användare till tjänsten. Det finns en tydlig strategi för att få in besökare. En rad kända bloggare, bland annat systrarna Hanna Montazami och Sara Montazami, har bjudits in till att bli ambassadörer för tjänsten, eller “heroes” som grundarna själva kallar det. Till skillnad från andra bolag betalar Memry dock inte sina ambassadörer något.

“Det har gjort att vi har fått in folk som verkligen tror på tjänsten.  De vill vara med och 'äga' plattformen och skapa helt en helt ny användarbas tillsammans”, säger Peter Jundin.

Ambassadörerna länkar till sina fotoalbum i Memry på sina bloggar och bidrar på så sätt till att öka trafiken till tjänsten. För att hålla på användarna och få dem att komma tillbaka arbetar Memry mycket med notifikationer.

“Nu skickar vi en pushnotis varje gång någon av de man följer lägger upp ett nytt album. Det gör att väldigt många av användarna faktiskt kommer tillbaka till appen och inte glömmer bort den”, säger Peter Jundin.

Men blir det inte irriterande för användarna om det plingar till varje gång någon de känner lägger upp ett album?

“Nej, här är det innehåll som man verkligen vill ta del av. Det är ca 180 procent högre interaktionsgrad på album, än enstaka foton och statusuppdateringar”, säger Peter Jundin.

Själva bolaget har bara två anställda, de två grundarna själva. Men med sig har de två affärsänglar, bland annat Johan Mardfeldt som är vd på it-konsultbolaget Remit.

Remit står även för tekniken bakom Memry. Hur mycket pengar eller arbetstid Remit har investerat i Memry vill grundarna inte gå ut med mer än att det handlar om miljonbelopp.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel