Familjens snilledrag bevarar hemligheten bakom deras kassako – julmusten

Breakit - Familjens snilledrag bevarar hemligheten bakom deras kassako – julmusten

Foto: Jessica Gow /SCANPIX/Istockphotos

Breakit

Endast ett fåtal personer känner till hemligheten bakom en av svenskarnas mest älskade drycker: julmusten.
Hemligheten har bevarats av samma familj i snart hundra år.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet.

Historien om det sällsynt framgångsrika läskedrycksföretaget börjar på 1920-talet. Robert Roberts är en läskedrycksfabrikör med ett stort socialt engagemang. 

”Han såg den enorma fattigdomen som fanns i Sverige och klasskillnaderna. Men han såg också hur mycket spriten förstörde”, säger Anna Carlstedt, som har skrivit en bok om drycken och familjen Roberts. 

Under 1910-talet hade Robert Roberts utvecklat ett alkoholfritt alternativ till champagne. 

Han kallade det för Champis, och han tillverkade och sålde essensen till svenska bryggerier. Men han såg att det fanns fler problem att lösa. 

”Han såg hur det blev extra eländigt på jularna. För där kom alkoholen fram ännu mer”, säger Anna Carlstedt. 

Så från den punkten börjar Robert fantisera om ett alkoholfritt alternativ till julölen. Han skickar sin son Henry Roberts till Tyskland, som ligger före Sverige med att både producera och konsumera kolsyrade drycker. Och Henry hittar en dryck som han tror kan passa den svenska julmaten, och kommer hem till Sverige med receptet till det som skulle bli julmusten. Sju generationer senare är det fortfarande familjen Roberts som tillverkar drycken. 

”De är familjen julmust i Sverige. Det som är unikt är att det är samma familj som tillverkar ungefär 99 procent av all essens, enligt ett hemligt recept, säger Anna Carlstedt.

Ett av familjen Roberts tidiga snilledrag var att man aldrig försökte skydda sin idé. Själva poängen med patent är att det blir offentligt när det löper ut. I stället lät man receptet förbli en vanlig, hederlig hemlighet. Och trots försök att efterlikna smaken har ingen lyckats tillräckligt bra. 

”Coca-Cola gjorde ett försök att få köpa företaget eller receptet men fick inte det. Då gjorde de ett eget försök att tillverka en egen julmust, som kallades för Bjäremust. Men den produkten flög aldrig”, säger Anna Carlstedt. 

Coca-Cola, som även fruktlöst försökte köpa familjen Roberts företag, fick sedan svälja förtreten och tillverka en egen must med familjens essens som bas. Detta, ska tilläggas, i likhet med en rad svenska bryggerier som förser svenskarna med julmust under ett antal olika varumärken.

Idag dricker svenskarna omkring 50 miljoner liter julmust varje år, och drycken står ensam för omkring en tredjedel av läskkonsumtionen i december. 

Läs fler artiklar
LÄS MER