Sök

Podcast: Därför kommer varken porr eller spel bli störst inom VR

VR

Nan Palmero on Flickr

Breakit

Breakit

2016 spås bli året då teknik för virtuell verklighet slår igenom på allvar, med pornografi och spel som de viktigaste pådrivarna. Men på lång sikt är det vanligt socialt umgänge via Facebook som kommer att bli den stora grejen inom VR, enligt Breakits podcast.

Nästa år lanserar en rad tunga teknikföretag nya headsets för virtuell verklighet. Hela VR-branschen spås omsätta 150 miljarder kronor globalt om fem år - och utvecklingen väntas börja eskalera 2016.

De flesta bedömare verkar vara överens om att den stora användningen av VR till en början kommer att ske inom pornografi och datorspel.

I senaste avsnittet av nyhetssajten Breakits podcast, som publicerades på fredagen, flaggar dock Olle Aronsson och Jon Mauno Pettersson för att tekniken på längre sikt kommer att få en annan betydelse.

"Den riktigt stora potentialen, som verkligen kommer att se till att tekniken hamnar i var mans hand, finns inom sociala VR-appar. Folk som har distansförhållanden eller sin familj i andra länder kommer att kunna umgås mer intimt i den virtuella verkligheten. Det är i det ljuset man ska se Facebooks förvärv av VR-bolaget Oculus", säger Olle Aronsson.

Lyssna på hela avsnittet nedan.

 

Läs mer