Sök

Doktor.se lanserade avgiftsfri vård – nu har nätläkarens besök exploderat

doktor.seDigital vårdcentralHälsa

Martin Lindman, grundare av Doktor.se. Foto: Istock och TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Den avgiftsfria nätläkaren växer snabbt och räknar med att bli störst i landet.
"Vår ambition är att alla svenskar ska ha Doktor.se i telefonen, precis som med Swish”, säger grundaren Martin Lindman.

Det har varit ett intensivt år för Martin Lindman. I början av året hamnade hans bolag Doktor.se i rampljuset i samband med köpet av en vårdcentral i Sörmland. Ett kontroversiellt drag eftersom landstingets avsaknad av patientavgifter gjorde det möjligt att erbjuda avgiftsfri vård på nätet – för alla.

Ändå ledde draget inte till någon besöksexplosion för Doktor.se, något grundaren och vd:n Martin Lindman berättade för Breakit i våras. 

Nu är läget annorlunda.

Efter att ha byggt upp bolaget trampade nätläkaren gasen i botten i somras, efter att ha tagit in 100 miljoner kronor i riskkapital under våren. 

“I november hade vi budgeterat 8.500 ärenden men hade 20.000, så det har gått fort”, säger Martin Lindman.

För att sätta det i perspektiv hade Kry runt 200.000 besök första halvåret i år, och Min Doktor något under 90.000 besök. Siffrorna är sannolikt högre nu. 

Martin Lindman räknar dock med att den pågående offensiven, inom exempelvis utveckling och marknadsföring, kommer att fortsätta ge effekt. Han uppger att Doktor.se växer absolut snabbast i både nedladdade appar och samtalsvolym. 

”Vi är snart ikapp Kry och tillväxttakten är betydligt brantare. Vi räknar med att gå förbi dem inom en snar framtid”, säger Martin Lindman.

Bolagets ess i racet är snabbhet, enligt grundaren.

”Vi marknadsför oss och växer snabbt. På det stora hela tror jag vår USP (unika egenskap, reds anm) är att vi svarar inom tre minuter, så det finns ingen anledning att höra av sig till någon annan”.

Martin Lindman understryker att affärsmodellen ser annorlunda ut än många andra nätläkares. Doktor.se har fysiska vårdcentraler och lyfter gärna det faktum att 70 procent av deras digitala ärenden hanteras av sjuksköterskor. Det gör att bolaget får 300 kronor i ersättning istället för de 650 kronorna som utgår vid läkarbesök. Med patientavgift inräknad kostar läkarbesöken landstingen 400 kronor, eller 650 kronor då personer under 20 år går gratis.

Rent konkret innebär det här att landstingens nota ofta bli billigare hos Doktor.se – men frågan är om gratisupplägget driver onödig vårdkonsumtion?

”Absolut inte. Det finns ingen känsla av överkonsumtion och 20 procent fakturerar vi inte ens. Det finns en misstro mot svenskars vårdbehov, det tycker jag är cyniskt. Vill man överkonsumera sjukvård gör man det i alla fall”, säger Martin Lindman. 

I våras beslutade Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om en patientavgift på minst 100 kronor vid digitala besök. Landstinget Sörmland har ännu inte beslutat om de ska följa rekommendationerna.  

Det ligger nära till hands att misstänka att utvecklingen skulle kunna bromsas om patienterna får börja betala för vården. Martin Lindman håller dock inte med om det och menar att avsaknaden av patientavgifter inte varit en avgörande faktor för tillväxt.

"Vi är övertygade om att vi kommer att bli Sveriges största digitala vårdgivare, och i slutändan den största vårdgivaren. Vår ambition är att alla svenskar ska ha Doktor.se i telefonen, precis som med Swish”, säger Martin Lidman.

Martin Lindman tillägger att han välkomnar skeptiker och kritiker att granska verksamheten. Han menar att Sverige har ett av de bästa sjukvårdssystemen i världen, men att det saknas framåtanda från offentlig sektor.

”Kry, Min Doktor och Doktor.se flödar vårdsektorn med kapital och ingen av oss tjänar pengar. Vi lägger enorma resurser för att positionera oss på marknaden och driva innovation, vilket jag tycker går långsamt för landstingen". 

Läs mer