Elgiganten fortsätter att gå starkt – ökar omsättningen

Elgiganten

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

"Vi ser ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen".

Elgiganten, som ingår i brittiska Dixons Carphone, ökade omsättningen med 12,7 procent under första halvåret i räkenskapsåret 2018/2019. Omsättningen landade på 5,7 miljarder kronor. Det följer på att Elgiganten under föregående verksamhetsår ökade med 10,4 procent.

Tillväxten under första halvåret beskrivs vara fördelad på samtliga försäljningskanaler, men e-handeln står föga förvånande för den största tillväxten med 34 procent. Samtidigt är det tydligt att allt fler kunder väljer att boka sina produkter på nätet för att hämta upp i en fysisk butik, så kallad "click and collect", skriver Elgiganten i ett pressmeddelande.

"Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 34 procent under perioden. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärtom ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen", säger vd Niclas Eriksson.

Elgiganten uppger vidare att den positiva utvecklingen under första halvåret följts upp med en kraftigt ökad efterfrågan under Singles Day och en rekordomsättning under Black Friday.

Läs mer