Sök

Frustration och ilska bland Zen blankets investerare efter Breakits bluffavslöjande

KickstarterIndiegogoCrowdfunding

Efter Bioring, är Zen blanket svenskens nästa bluff?

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Allt fler personer som investerat i Zen blanket börjar misstänka att det är en bluff.
Nu planeras en grupptalan, kan Breakit berätta.

Nyligen kunde Breakit avslöja kopplingar mellan den svenska Indiegogo-bluffen Bioring, som samlade in 4 miljoner för två år sedan, och en ny crowdfundingkampanj som samlat in 7 miljoner kronor på både Kickstarter och Indiegogo – det "smarta" täcket Zen blanket. 

Dokument, och annan information som Breakit tagit del av, pekar på att samma person, en före detta student på Handelshögskolan i Stockholm, är inblandad i båda kampanjerna. Han förnekar att han har någonting med saken att göra.

Idag avslöjar vi ytterligare en bluff med koppling till dessa kampanjer. Det kan du läsa om här. 

Samtidigt sprids den engelska versionen av vårt avslöjande i kommentarsfältet under Zen blanket-kampanjen på Kickstarter och Indiegogo. Arga kommentarer riktade mot bolaget strömmar in. Det är enbart personer som investerat som kan kommentera och totalt har nära 3000 personer beställt ett täcke. 

“Jag har försökt kontakta Zen-människorna, men det är total radioskugga! Önskar att jag bara hade gått till Costco och köpt ett täcke istället…. :(“, skriver en person.

Även om det i nuläget inte med säkerhet går att säga att Zen blanket inte kommer leverera några täcken, så är frustrationen stor bland investerarna, som skulle ha fått sina täcken i augusti.

“Tack för att du delade artikeln”, skriver en person till en annan och fortsätter:

“Det blir allt mer tydligt att ingen kommer få varken täcke eller pengar tillbaka, samt att det här var ett bedrägeri redan från början”.

En annan person skriver att han skickat Breakits artikel till Indiegogo och fått följande svar:

“Tack för att du skriver och vi ber om ursäkt för den frustration som uppstått. Vi har förstått att många är oroliga över Zen blanket-kampanjen och vi utreder just nu frågan”.

Ytterligare en tycker att Indiegogo borde ha kunnat upptäcka kopplingen själva, utan hjälp av en journalist.

“De krävs alltså att en journalist ska gräva fram det här innan de ens orkar resa sig från soffan? Vilket engagemang! Uppenbarligen bryr de sig enbart om sitt rykte, och inte om de som investerat… Tack för absolut ingenting, Indiegogo”.

Många, liksom Johan i Göteborg som Breakit pratat med (i slutet av artikeln), hade köpt ett Zen blanket som en present. Täckena kostar 1200 kronor.

“Det här var en julklapp. Jag har förlorat mina pengar OCH nu måste jag hitta en ny julklapp. Era bedragare!”, skriver en investerare.

En annan:

“Det här borde ha varit ett ganska enkelt projekt... Det handlar inte om något komplicerad produkt med massa olika komponenter, utan det är ett tyngdtäcke. Det finns tillverkare som har erfarenhet av det. Om det visar sig att det här inte är en bluff så är det ett bra exempel på personer som inte har en aning om hur man driver ett bolag”.

En person noterar att det kommer bli svårt för rättsväsendet att göra något. Läs här varför crowdfundingbedrägerier kan beskrivas som “det perfekta brottet”.

“Chansen att vi får några täcken är liten. Risken att de tar våra pengar och drar är däremot överhängande. I så kommer det inte få några rättsliga konsekvenser. De här personerna existerar enbart online, vi vet inte ens var de befinner sig”, skriver en investerare.

En person samlar in mejladresser för att göra en grupptalan mot bolaget i USA.

Zen blanket själva fortsätter dock att uppdatera, i varje fall på Kickstarter, och hävdar fortfarande att ambitionen är att ta fram täcken:

“För att reda ut förvirringen; det här är ett Kickstarter-projekt och inte en butik. Vi hade inget lager när vi lanserade projektet. Målet var att resa tillräckligt med kapital för att kunna börja tillverka. Helt ärligt så är det här är vårt första globala projekt och vi överskattade hur mycket vi kunde hantera på så kort tid”

“Vi trodde aldrig att vår kampanj skulle bli så här stor och när den blev det så missbedömde vi hur komplext det skulle vara att tillverka och leverera till 70 olika länder”.

Läs mer