Sök

Toca Boca-grundaren Björn Jeffery: "Kan vara hälsosamt att vända allt upp och ned"

Toca BocaEnjoAppar

Björn Jeffery.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

För ett år sedan valde han att kliva av sin succéskapelse Toca Boca. Nu har han hunnit reflektera – och dragit igång en chatt-bot som ska lugna föräldrar.
"Många får råd de inte vill ha, men behöver egentligen stöd", säger Björn Jeffery.

”Jag har hela tiden sagt att vi kör ett år till här, och nu har det gått sju år”, säger Björn Jeffery.

Medan vintermörkret lägger sig över Sverige kliver han upp för att starta sin dag i det betydligt varmare San Francisco. Just i dag är det dock grått och regnigt – men det var i vilket fall inte vädret som ledde honom hit från början.

Det var Toca Boca.

Björn Jeffery grundade app-succén under mediejätten Bonniers flagg tillsammans med Emil Ovemar redan 2010. Konceptet med digitala spel för barn blev en hit och det var i USA som det stora genombrottet kom.

När Toca Boca exporterades till USA följde även vd:n Björn Jeffery med.

Det lilla tvåmansprojektet växte till en storspelare och när Bonnier sålde Toca Boca till en kanadensisk köpare 2016 gick prislappen loss på flera hundra miljoner kronor. Det var dock  mediejätten och inte Björn Jeffery som satt på alla aktier, även om han fick “ett par kronor” enligt egen utsago.

Året därpå hade Toca Boca över 100 anställda i tre länder. På toppen stod vd:n Björn Jeffery och funderade över vad han egentligen ville göra. De senaste åren hade varit intensiva och kantats av snabb utveckling, uppköp, resande och mycket jobb.

Hösten 2017 meddelade han att han hoppade av som vd för Toca Boca.  

”Det fanns ingen sjukdomsbild, men jag behövde ett break och ville göra något annat. Så jag tog sex månader ledigt där jag i princip inte gjorde något arbetsrelaterat”, berättar Björn Jeffery.  

Så vad sysselsätter sig en vanligtvis fullbokad entreprenör med när schemat plötsligt är tomt?

Läser böcker, lyssnar på podcasts och unnar sig långa promenader med döttrarna, i det här aktuella fallet.

”Det var väldigt välbehövligt och ett bra sätt att rensa huvudet för att bli intresserad av nya saker igen. På så sätt blir det ingen måste göra-lista utan det blir mer spännande och kul med allting igen”.

Men det är inte lätt att dra i handbromsen och gå från 110 till 0. Till en mötesfri kalender utan krav och tjutande telefoner. Till plötsligt tystnad.

”Jag var vd på Toca Boca, och sedan var jag inte längre det. Det kan vara svårt när man har en självbild som entreprenör. Det är inte alltid kul men det är en nyttig omställning att göra”.

Med en bakgrund som konsult fann Björn Jeffery det naturligt att sätta upp en egen byrå där han agerat rådgivare åt företag världen över.

”Hälften av uppdragen handlade om barnprodukter och resten av konsumentinsikt och trendarbete. Det har inte så många gjort så det ger mig mig en unik profil”.

I mitten av november twittrade Björn Jeffery ut att han hade ett nytt spännande projekt på gång – Enjo. 

Nu berättar han att det handlar om en app där föräldrar kan chatta med en bot för att få stöd i vardagen. Appen ställer frågor till dig, exempelvis om vad du uppskattar med din familj, för att du ska svara och reflektera. Enjo lär sig sedan av ditt eget och andra användares beteenden.

Om konceptet låter bekant kan det bero på att du tänker på den svenska chatt-boten Shim, som backats av Sophia Bendz och spelbolaget Kings grundare.

”Jag och Hoa (Shims grundare, reds. anm) har gemensamma bekanta och blev formellt presenterade när han hörde att jag ville börja jobba igen. Vi vill använda teknik till något positivt, precis som med Toca Boca”.

Det här betyder att Shim inte finns som produkt längre, nu gäller Enjo som utvecklats mot den amerikanska marknaden.  Grundarskaran, som arbetar från olika platser, utgörs även av John Airaksinen, Jordi Chacon och Andreas Amsenius.

”Jag är själv förälder och det är en stor omställning mot livet man hade innan. Det är abrupt och känslomässigt på både ett positivt och negativt sätt. Många föräldrar får råd de inte vill ha, men behöver egentligen stöd, där vill vi hjälpa”, säger Björn Jeffery.

Han menar att många inte vågar prata om oro och problem. 

"Det är inte heller alltid man vill dela med sig då det kan finnas fördömande och skuld. Om du känner dig som en dålig förälder som skällde på dina barn kanske Enjo visar en bild från när ni hade en fin stund på stranden. Då ser du att det inte är representativt för helhetsbilden”.

Björn Jefffery tar en operativ roll i Enjo och ansvarar för strategi och marknadsföring. Han är exalterad men samtidigt medveten om utmaningarna som väntar.

”Alla ska in och trängas i USA, hela världen försöker ta sig in, det är sporrande men samtidigt svårt”.

Han bedömer ändå att marknaden mot barn och föräldrar är “extremt underskattad och missförstådd”. Grundaren pekar på att entreprenörer i Silicon Valley varit dåliga på att producera lösningar mot den här målgruppen eftersom de inte kan relatera till dem.

“Det finns fler hundar än barn i San Francisco. Det är en ung skara entreprenörer som inte upptäckt problemen föräldrar står inför. Jag tror man underskattar marknadsstorleken men även att behovet är enormt stort”.

Den nya rollen borde passa honom bra, eftersom han själv beskriver sig som en person som är bra på att bygga saker. När han tittar tillbaka kan ha även se att grundare lätt hamnar i vägen när deras bolag växer.

“Det kan skapa informella regler även om det inte är uppsåtet. Saker kan bli så självklara att ingen ifrågasätter dem eftersom det varit så under lång tid, en lag på hur saker ska göras.  Det kan vara hälsosamt att vända upp och ned på det ibland”.

 

Läs mer