Sök

Acast i ny megarunda – plockar in 300 miljoner kronor

Acast

Måns Ulvesson och Karl Rosander grundade Acast.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Ska bli redo för en börsnotering.

Acast, som enligt tidigare planer skulle ha börsnoterats vid det här laget, fyller på kassan rejält. Poddplattformen tar in 300 miljoner kronor, rapporterar Di Digital

Pengarna kommer från Första AP-fonden, Swedbank Roburs fonder Ny Teknik och Fokus Fund samt ett antal andra nordiska investerare

”Vi ska främst investera i expansion och tillväxt, bland annat genom att lansera i ett nytt språkområde i Europa. Vårt fokus är på att ta in fler podcasts och få upp antalet lyssnare”, säger Acasts vd Ross Adams till Di Digital.

Acast jobbar för att bli redo för börsen. Men när börsnoteringen ska ske vill Ross Adams inte kommentera. 

"Vi jobbar mot att bli ett börsfähigt bolag. Vi anställer folk med den kunskapen och strukturerar styrelsen på ett sådant sätt. Vi har dock inte satt något datum ännu”, säger han till Di Digital.

Acast grundades av entreprenörerna Karl Rosander och Måns Ulvestam. Idén var att skapa ett slags Spotify för poddar.

”Acast har en mycket mer skalbar affärsmodell än vad Spotify har. Vi behöver inte ha en massa jurister som hanterar rättigheterna i alla regioner. När vi ser att det är dags kan vi enkelt koppla på ett säljbolag, sen går vi in och tar ett land”, sade Karl Rosander i en tidigare intervju med Breakit. 

De båda grundarna har klivit av sina operativa roller, men är fortfarande delägare.

Bonnier Growth Media (som nu heter Bonnier Ventures) och riskkapitalbolaget Moor investerade tidigt i Acast, som enligt Di Digital har tagit in totalt 610 miljoner kronor i riskkapital. 

Affärsidén bygger, enkelt uttryckt, på att bära ut reklam i poddar på ett skalbart sätt. Istället för att poddaren läser in sponsorbudskap, som sedan sitter i ett visst avsnitt för alltid, har Acast utvecklat en dynamisk annonsteknik. 

Om du lyssnar på ett fem år gammalt avsnitt av "Värvet" så gör tekniken att du kan få en färsk annons i reklambrejket. Poddaren kan därmed, enligt Acast, öka sina intäkter. Som tack för hjälpen tar Acast hälften av annonspengarna. 

Runt detta erbjudande har bolaget även en hostingplattform för poddar, samt analysverktyg.

2017 omsatte Acast 95,5 miljoner kronor, och gjorde en förlust på 65 miljoner kronor. Nyligen stod det klart att Acast, som har över 2.500 poddar på sin plattform, inledde ett samarbete med Spotify

 

Läs mer