Sök

Bakslag för Matsmart – stänger ned sin norska sajt

Matsmart

Karl Andersson, vd för Matsmart. Foto: TT och pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

"Har inte gått att få någon lönsamhet i det".

Matsmarts affärsidé är att sälja mat på nätet som annars hade slängts. Det kan exempelvis handla om produkter där bäst-före-datum är nära att passera. I juli 2016 tog e-handlaren klivet in i vårt grannland.

Nu stängs den norska sajten ned, skriver E-handel.se. 

Matsmarts vd Karl Andersson säger till sajten att "vi lägger inte ned, men vi slutar skicka varor dit".

Tillväxten har enligt honom varit bra, men det har dessvärre inte gått att få någon lönsamhet i affärerna. 

Logistiken är det som har ställt till det. Inledningsvis fick norrmännen hämta sina varor vid den svenska gränsen, och efter ett tag började Matsmart skicka varor till Norge, men råkade ut för skatt på samtliga beställningar. 

"Den stora utmaningen blev alla tullar. Det hände att kunderna fick vänta i tio dagar på att få sina paket och till slut kände vi att vi lägger för mycket engagemang på det här", säger Karl Andersson, till E-handel.se. 

Matsmart är tungt backat av riskkapital. Kring årsskiftet tog bolaget in 100 miljoner kronor från Ikea-koncernen, D-Ax och Norrsken. Bland de tidigare investerarna finns bland annat Northzone, GP Bullhound, Edastra, Inbox Capital och en rad affärsänglar. 

För ett år sedan tog bolaget in 75 miljoner kronor från D-Ax och Norrsken. 

Läs mer