SL:s nya projekt: Ett AI-system som upptäcker fel – innan de uppstått

Breakit - SL:s nya projekt: Ett AI-system som upptäcker fel – innan de uppstått

Ett AI-system som upptäcker fel i trafiken innan de har hunnit orsaka problem.
Det är bara ett av projekten som SL:s IT-avdelning jobbar med just nu.
”Visionen är att det ska leda till färre störningar i trafiken och därigenom bättre resenärsupplevelse”, säger IT-direktören Krister Dackland.

Kollektivtrafiken i Stockholm håller som bäst på att genomgå en stor digitaliseringsprocess. Ett av de största projekten från Trafikförvaltningen, som ansvarar för driften hos SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten, är satsningen på 250 miljoner kronor för att införa ett molnbaserat biljettsystem. Det nya systemet kommer leda till en rad förbättringar för resenärerna.

AI-systemet tränas upp och ger förslag på åtgärder

Men mer i skymundan har de även utvecklat ett AI system för att upptäcka fel i trafiken – innan de ens uppstått. Med hjälp av maskininlärning kan de hålla koll på förslitningar och byta ut delar som håller på att gå sönder.

”Som det är nu servar vi anläggningen baserat på kalendertid, men då kanske vissa delar inte behöver bytas samtidigt som andra delar hade behövts bytas tidigare”, säger Krister Dackland.

Vill du jobba med att utveckla kollektivtrafiken i Stockholm? Läs mer och sök jobb här!

AI-systemet, som nu är i en konceptfas, används på Roslagsbanan. Där samlar det in information om spårväxlar, bommar och andra delar i anläggningarna. Efter att informationen tankats ut i ett Google-moln används det för att träna upp ett neuralt nätverk. Med hjälp av AI analyseras informationen och systemet kan ge förslag på åtgärder.

”Den kan säga att ”när det såg ut så här tidigare gick den här saken sönder om en vecka”, och då kan vi åka ut och kika på det.

På vilket sätt kan ett sådant här system gynna kollektivtrafiken och resenärerna i framtiden?

”När vi kan laga saker innan de går sönder blir det färre störningar i trafiken vilket gynnar resenärerna. Vidare nyttjar vi pengarna på ett bättre sätt genom att underhållet blir billigare.Nu ska vi först se hur väl vår konceptfas faller ut, sedan får vi se vilket nästa steg blir.”

”Jobbet kommer bjuda på intressanta tekniska utmaningar”

Krister Dackland har varit IT-direktör i ett år och enligt honom finns det enormt mycket att göra vad gäller digitaliseringen i Stockholms kollektivtrafik. Den nya IT-avdelningen ska nu anställa 45 personer som ska driva arbetet framåt.

”Vi söker individer som gillar utveckling, ser möjligheter och kan ta lead och driva utvecklingen på ett effektivt sätt. Jobbet kommer bjuda på intressanta tekniska utmaningar och arbetet kommer i förlängningen påverka 800 000 resenärer varje dag.”

Vilken sorts teknik, förutom AI, kommer ni jobba med?

”Tekniskt sett används det mesta eftersom vår verksamhet omfattar allt från fastigheter och fordon till tjänster för trafikoperatörer, byggentreprenörer och inte minst våra resenärer. Förutom AI-testerna och att vi bygger ett nytt biljettsystem så kopplar vi upp fordon för att till exempel positionera dem i realtid eller strömma film och information till och från fordonen. Vi gör även en hel del för att öka informationen till resenärer via olika digitala kanaler. Eftersom vi genererar otroliga datamängder ser vi även över vår förmåga att göra dataanalys.”

Är du rätt person för jobbet? Läs mer och ansök här!

Generellt sett finns det mycket att göra i kollektivtrafiken.

”Eftersom invånarna här i Stockholm är de mest digitala i världen så skall vi leverera digitala tjänster i världsklass. Det är väldigt inspirerande tekniska och verksamhetsmässiga utmaningar och vi är bara i början på transformationen.”

Läs fler artiklar
LÄS MER