Sök

Payless PR-kupp – lurade influencers att köpa lågprisskor till lyxpris

influencersMode

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Skokedjan ville visa att de fortfarande kan konkurrera.

Att använda influencers, personer som är poppis i sociala medier, i marknadsföring är ett effektivt sätt för många företag att nå ut. Framgångssagan Ideal Of Sweden berättade i veckan  att de nu omsätter 400 miljoner och satsar stenhårt på att nå ut genom influencers.

Men det är inte helt riskfritt. Vi har tidigare rapporterat om influencers som fuskar med sina bilder och även själva lurat annonsörer med en falsk instagramprofil.

Något vi hör mer sällan är annonsörer som grundlurar influencers – men det har företaget Payless ShouSource gjort med råge, berättar CNN.

Payless, som säljer lågprisskor, har verkligen haft det tufft på senare tid. Konkurrensen från jättar som Amazon har lett till att kedjan nästan gick i konkurs under förra året, men de lyckades komma på fötter efter att ha stängt 700 butiker.

Nu gäller det såklart att fortsätta vara relevanta på marknaden och Payless ville därför hitta ett sätt att visa kunderna att deras prisvänliga skor också är moderiktiga. Och vad är då mer effektivt än att få trendiga influencers att hålla med?

Payless bestämde sig för att hyra en lyxig, och falsk butik, i Los Angeles som de döpte till ”Palessi”. De skapade ett tillhörande instagramkonton och satte även upp en hemsida för att marknadsföra sitt falska italienska lyxmärke.

Därefter bjöd de in massa influencers till sin stora öppning. Butiken var naturligtvis fylld med med företagets skor, varav flera kostar under 200 kronor.

Frågan var om någon skulle kunna se skillnad på budget och de dyrare varianterna? 

Svaret är nej.

”Jag skulle betala 4000 kronor för skorna”, berättade en person vid öppningen medan en annan prisade skorna för dess elegans.

Runt 80 influencers deltog och vissa la upp mot 2000 procent mer än skorna egentligen kostade. Det blev med andra ord succé för Payless som laddar för att använda materialet i kommande kampanjer.

"Den här kampanjen visar på den stora motsägelsen (i modebranschen) och målet är att påminna kunderna om att vi fortfarande är relevanta för att handla prisvärt mode", säger finanschefen Sarah Couch. 

Läs mer