Sök

KRÖNIKA

"Förstår SVT vad de öppnat för när spelbolag får tävla i Mellon?"

Fotomontage av Breakit. På bilden: Loa Falkman spelar Ica-Stig, bandet Pagan Fury och Ebba Ljungerud, vd för Paradox Interactive. Foto: Towe Boström, Sara Lindmark och TT.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Det svenska spelbolaget Paradox interactive har kuppat in sitt eget rockband i Sveriges största musiktävling, Melodifestivalen. Så vad kommer härnäst? Ica-Stig med ett opera-bidrag? Shuffla med Ronald Mcdonald? Det frågar sig Breakits krönikör Emanuel Karlsten.


Det verkar inte riktigt som att SVT förstått vad de öppnat för genom att ta med Pagan fury i Melodifestivalen.

Melodifestivalen är ett av Sveriges starkaste kommersiella fönster, ovärderligt för en musikbransch och därför också utsatt för mycket manipulation. Det syns inte minst genom att allt fler hämtas från influencer-världen där röster är enkla att skörda.

I veckans Mediepodden tar vi upp att Paradox interactive, lite under radarn, har lyckats med en egen kupp – trots att de har varit helt öppna med sitt jäv, 

Datorspelbolaget gör till exempel Crusader Kings II och spelets “officiella rockband” heter Pagan fury. Paradox äger deras låtar, äger deras lansering och klär deras bandmedlemmar i linje med spelets utseende.

Bandet beskriver själva i sociala medier att deras ambition är att representera sig själva – och spelet Crusader Kings. Eller som Dagens industri sammanfattade det: “Bandet har utformats tillsammans med Paradox i syfte att vara relevant för spel-communityt runt Crusader Kings.”

Det råder alltså ingen tvekan om att hela bandet är ett rullande reklamtåg för Paradox spel. Den aspekten nämner inte Dagens industri. Inte någon annan heller.

För grejen här är inte att ett spel gör en smart content marketing, utan att det är totalt regelvidrigt för SVT som lever efter regler om att inte medverka till “otillbörligt gynnande”.

Reglerna är så strikta att artisten Charlotte Perrelli tidigare fått ställa in sin medverkan som programledare i Melodifestivalen, eftersom hon samtidigt hade ett annonssamarbete med Comviq.

Att Pagan fury nu tillåts vara med skulle vara som att Ica-Stig fick ställa upp med en opera. Eller att Ronald McDonald tilläts ha med ett bidrag. Det vill säga maskotar så tydligt förknippade med företaget att de i princip är företaget. (Loa Falkman menar för övrigt själv att han fick lämna uppdrag för SVT efter att han tagit rollen som Ica-Stig).

Det är viktigt att understryka att Paradox interactive inte gör fel här. De tycks vara öppna och stolta över kopplingen och som kupp eller marknadsföring betraktat är det smart.

Men hur har SVT tänkt, och hur ska de lyckas ta sig ur det här?

Detta analyserar Mediepodden denna vecka. Lyssna och hör också en analys om Isabella Löwengrips vecka i gränslandet mellan fiktion och verklighet. Om hur Alex och Sigge utmanar Löwengrips digitala klon, men hur det redan föregåtts av ett internationellt battle.

 

 

Läs mer