Från garaget till modesuccé – nu omsätter Ideal Of Sweden 400 miljoner kronor

iDeal of Sweden influencers Mobiltelefoner
Från garaget till modesuccé – nu omsätter Ideal Of Sweden 400 miljoner kronor

Joachim Lindström och Filip Umme, grundare Ideal of Sweden.

Towe Boström

Reporter

Ideal Of Swedens mobiltillbehör erövrar världen med hjälp av influencers.
"2019 siktar vi på 800 miljoner kronor i omsättning" säger grundaren Joachim Lindström.

Ideal Of Sweden har utvecklat sig till en riktig framgångssaga, som främst förknippas med exklusiva mobilskal. 

Grundarna Joachim Lindström och Filip Umme startade bolaget hemma i garaget i Norrköping och deras resa har varit allt annat än spikrak. Men att konkurshotet knackade på dörren för bara något år sedan känns minst sagt avlägset idag och under förra året omsatte bolaget 165 miljoner kronor.

Nu avslöjar Ideal Of Sweden att de mer än dubblar den siffran i år.

"Omsättningen uppgår till över 400 miljoner kronor och vi har bibehållit vår lönsamhet", säger vd:n Joachim Lindström.

Han pekar på ett starkt team och bolagskultur som en avgörande nyckel till framgångarna.

"Vi har under året lanserat e-handeln på många nya marknader och har idag 16 lokala e-handelssajter där vi anpassar till exempel språk, betallösningar och marknadsföring”. 

Tillväxtmålen för nästa år är allt annat än blygsamma.

"2019 siktar vi på att nå 800 miljoner kronor i omsättning och historiskt har vi aldrig missat våra mål", säger Joachim Lindström.

Ideal Of Sweden har genomfört större investeringar i logistiklösningar samt en ny e-handelsplattform för att klara den förväntade tillväxtökningen. Hittills har bolaget tagit in 130 miljoner kronor i riskkapital. 

Grundaren vill inte gå närmare in på årets resultat men uppger att bolaget är lönsamt.

"Vi är för första gången kassaflödespositiva och finansierar nu vår tillväxt med eget kapital vilket känns fantastiskt bra".  

En viktig faktor bakom Ideal Of Swedens popularitet har varit den starka närvaron i sociala medier och samarbeten med influencers som Bianca Ingrosso och Isabella Löwengrip.

I dag arbetar ett team på 30 personer enbart med influencermarknadsföringen och under förra året genomfördes samarbeten med runt 50.000 influencers världen över. Totalt rör det sig om satsningar på 100 miljoner kronor i marknadsföring för 2018 och under nästa år ska den summan dubblas.

Utöver mobilskalen består utbudet även av andra accessoarer inom mobila tillbehör och företaget satsar på att vara trendsättande och hämtar inspiration från de internationella modehusen.

Skandinavien utgör i dag den största marknaden följt av Tyskland och Nordamerika. Joachim Lindström understryker vikten av att hitta och känna sin målgrupp.

"Och att integrera systemstöd för att kunna ta korrekta och datadrivna beslut i realtid. Det räcker inte med att samarbeta med influencers och ha snyggt material på betalda annonser det är långt mer komplext än så", säger han och fortsätter;

”Vi håller även på med ett spännande projekt för att automatisera stora delar av processen för olika typer av samarbeten vilket kommer att ge rejäl skalbarhet i affären och sättet som vi jobbar på".

När vi hörs har Ideal fullt upp med att skicka de sista beställningarna efter Black Friday. Köpfesten blev en megasuccé med över 200.000 ordrar och 2 miljoner besök under Black Week.

”Det är väldigt få bolag i Sverige som slår oss vad gäller volym. Det har varit ett halvårs förberedelser för att säkerställa att vi klarar denna typen av volym”.

Joachim Lindström beskriver bolagets framtidsplan som ”aggressiv” där antalet marknader ska utökas med fokus på tillväxt med lönsamhet.

I dagsläget sker samarbeten med återförsäljare och distributörer som Best Buy, Softbank och Media Markt på den internationella marknaden. Målet är även att öppna 5-6 egna butiker på den svenska marknaden nästa år. 

Det är inte uteslutet att bolaget tar in ytterligare kapital framöver för att växa ännu snabbare, men grundaren betonar vikten av att fortsätta växa med lönsamhet. 

"Riskkapital är viktigt för att kunna skala och göra nödvändiga investeringar men jag tycker inte att det är långsiktigt eller visar upp affärsmässighet att år efter år växa med stora förluster", säger Joachim Lindström. 

Läs fler artiklar
LÄS MER