Sök

Modeprofil och spritmiljonärer pumpar in kapital i snabbväxaren Apprl

ApprlBackstage invest

Apprls grundare Martin Landén och Gustav Gisseldahl tillsammans med nyrekryteringarna Cornelia Brantås och Rami Nihlawi. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Apprl gick under jorden i två år – och har nu vuxit med 500 procent.

För fyra år sedan satte sig Martin Landén och Gustav Gisseldahl ned med tanken att man borde kunna köpa produkter man ser på bloggar och tidningar direkt när man ser dem. Lösningen blev Apprl (uttalas som engelskans “apparel”).

När influencer-trenden dök upp var bolaget redan redo. Idag har man skapat en mjukvara där man låter influencers dela länkar till produkter hos e-handlare, i alla sina olika kanaler. När följarna sedan klickar på länken – eller klickar hem produkten – får influencern en slant för att ha lockat in dem till butiken.

För två år sedan gick bolaget ut med att man tagit in 12 miljoner kronor i kapital för att skala upp verksamheten. Men sedan blev det knäpptyst i startupmedier om bolaget.

“Driver man ett litet bolag med stora ambitioner är det viktigt att fokusera. Varje extra grej tar uppmärksamhet och energi”, säger Martin Landén, Apprls vd och grundare.

Nu har bolaget valt att lyfta på locket igen och det har hänt en hel del sedan senast. Bolaget har gått från 5 miljoner till 30 miljoner kronor i omsättning och från 4 till 25 anställda.

Den stora skillnaden mellan Apprl och andra bolag som sysslar med influencermarknadsföring är datainsamlingen – specifikt försäljningsdata, hävdar Martin Landén.

“Eftersom vi kan se vad som sålts, när det såldes och vad som drev försäljningen får vi en massa data. De flesta andra säljer på exempelvis räckvidd, eller gör en kalkyl på vad likes och kommentarer är värda”, säger han.

Samtidigt som bolaget har ökat omsättningen kraftigt har man även plockat in externt kapital. Genom direkta investeringar och ett så kallat konvertibellån har bolaget tagit in 22 miljoner kronor i finansiering det senaste året.

Största investerare är riskkapitalbolaget Spintop. På investerarlistan finns bland annat modeprofilen Jonas Meerits. Han jobbade tidigare som vd på J Lindeberg och sitter idag i styrelsen för e-handelsbolaget Eleven. Även familjen Tilanders investeringslåda Backstage invest har gått med. Familjen har investerat i startups sedan 1980-talet och ligger bland annat bakom spritvarumärket Xanté, som man sålde 2012.

Nu planerar Apprl ytterligare kapitalanskaffningar till våren och ska dessutom ut i Europa för öka tillväxttakten ytterligare. För att genomföra expansionen har bolaget plockat in två toppar från Soundtrack your brands nedskalade säljavdelning. Rami Nihlawi, tidigare global säljchef på musikstartupen, går in som kommersiell chef på Apprl som också plockar in Cornelia Brantås, tidigare säljchef på Soundtrack your brand.

“Det känns fantastiskt att få in personer som Rami och Cornelia, som kommer in med ett fantastiskt driv och erfarenhet av hur man bygger en internationell säljfunktion för teknikbolag som oss.”

Läs mer