Sök

22-åringens Passenger ska lyckas där Uber Pop och Heetch gav upp

Almi InvestPassengerDelningsekonomi

Muhammed Al-Bagdadi, grundare av Passenger. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Han har filat på idén i två år. Nu hoppas Muhammed Al-Bagdadi kunna frälsa storstäderna med samåkning – där jättarna har misslyckats.

"Mitt mål är att Passenger ska bli den ledande transportplattformen i Europa", säger Muhammed Al-Bagdadi.

Hör Muhammed Al-Bagdadi i dagens podd från Breakit Daily.

Han är blott 22 år, men har varit entreprenör i olika former sedan barnsben. Muhammeds allra första "jobb" kom till efter att hans mamma blivit ensamstående när pappan återvände till hemlandet Irak.

Mödosamt hade mamman sparat ihop ett par tusenlappar, som Muhammed bad att få förvalta som tolvåring.

"Jag gick och köpte två telefoner, som jag sålde vidare för vinst. Sen fortsatte jag att köpa och sälja telefoner på Blocket för att kunna ta hand om mig själv, men också för att kunna hjälpa till hemma".

Tillsammans med sin kusin Mustafa Alfredji startade han som 15-åring Yotubenätverket Vapor. De fick tidigt till ett partnerskap med jätten Broadband TV.

Kusinerna såg hur siffrorna sköt i höjden, men blev snart smärtsamt medvetna om att de gått på en mina.

"Vi blev faktiskt ett av de största Youtubenätverken i världen på den tiden. Men vi skrev inte på ett så bra avtal, som två 15-åringar. Vi tjänade jäkligt bra, men fick bara sju procent av alla intäkter", säger Muhammed Al-Bagdadi.

Nu väntar ett nytt kapitel, där Muhammed både vill göra gott och tjäna pengar.

Ska få folk att dela bilar

De senaste två åren av sitt liv har han lagt på att skapa appen Passenger. Tanken är att få till en riktig samåkningstjänst där Uber Pop och Heetch fallerade.

"Vi gör det möjligt för människor att samåka med ett klick, när de är på väg till eller från jobbet", Muhammed Al-Bagdadi.

Passenger finns för närvarande bara i ett stängt beta-test i Stockholm, Göteborg och Malmö. Planen är att lansera brett någon gång i vår. Rent konkret funkar det såhär:

• Den som äger en bil använder Passengers app som navigeringsverkyg, istället för till exempel Google maps.

•  Appen kan sedan koppla ihop föraren med folk som ska åka en liknande rutt.

• Om föraren väljer att plocka upp en passagerare får föraren betalt, med 18,5 kronor per mil. För passageraren kostar resan 35 kronor per mil, vilket ger en hint om Passengers andel.

Det är alltså inte tal om några stora intäkter, men Muhammed Al-Bagdadi hoppas att många ska se det som ett sätt att få ett bidrag till sina pendlingskostnader – och bota lite klimatångest.

"Vi har inte utvecklat Passenger för att människor ska tjäna en massa pengar, vilket var fallet med Uber Pop där man skulle extraknäcka", säger han och fortsätter:

"Meningen med Passenger är att spara pengar, och att man ska dela med sig av de tomma platser som man har i sin bil, en resurs som annars blir helt bortslösad".

Bolaget backas med kapital från Almi, i form av ett innovationslån samt en konvertibel. Nästa vecka ska Passenger till techfestivalen Slush, där man är ett av 100 bolag som blivit utvalda för att delta i deras stora pitchtävling.

Jättarna drog sig ur

Begreppet "samåkning" har hittills lett till stora kontroverser. Uber sade sig testa samåkning i Sverige, men i stort sett alla andra var överens om att Uber Pop var en taxitjänst. I maj 2016 skrotades den och många av dess förare drogs till domstol.

Det dröjde bara några månader innan franska Heetch klev in. Med forna Uber Pop-förare i sin app skulle man ta sig runt den svenska lagstiftningen genom att låta kunderna "donera" pengar till föraren.

“Vi vill hjälpa ungdomar i förorten att kunna ta sig in till stan. Att köra kan också vara ett sätt för dem att själva kunna finansiera en bil", sade Sverigechefen Hicham Larhnimi till Breakit.

Något år senare började även Heetchs förare att åtalas, och senare dömas, för olaga taxitrafik. Tidigare i år skrotade Heetch sin så kallade samåkningstjänst.

Så vad talar för att Passenger inte kommer att gå samma väg?

Dels kan man som förare bara plocka upp en passagerare om man redan är på väg att åka någonstans. Dels är ersättningens storlek satt för att passera myndigheternas nät.

Muhammed Al-Bagdadi säger sig kunna garantera att ingen som kör för Passenger, och håller sig till appens användarvillkor, kommer att hamna i rättsligt trubbel.

"Om man följer våra regler kan vi garantera att du inte kommer att åka fast för någonting. Vi följer Skatteverkets regler till hundra procent".

Nu återstår det att se om stressade storstadsmänniskor tycker att Passengers idé är något att ha. Om främlingar vill åka med främlingar.

På nätet finns en hel del samåkningsgrupper, både via webbaserade gränssnitt och på Facebook. Men Passenger säger sig vara unika i att ha en app som dels sköter matchningen i realtid, och dels matchar folk automatiskt efter deras vanliga reserutt.

Muhammed Al-Bagdadi är stärkt i sin tro efter sex veckors betatest.

"Vi fick in 2200 intresseanmälningar, utan att ha spenderat några pengar. Det har varit en enorm respons", säger han.

 

Läs mer