Sök

Värderingen rasar i Gavagai - men big data-bolaget ger inte upp

GavagaiBig dataTextanalys

T.v. David Craelius

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Textanalysbolaget Gavagai tar in 10 miljoner kronor i riskkapital, som ska bidra till bolagets andra försök att få ut produkten på marknaden. Det första gick inget vidare.

Det Stockholmsbaserade techbolaget samlar in enorma mängder data om vad människor skriver på nätet, och analyserar information med ett avancerat språkverktyg. Med den tekniken har Gavagai tidigare bland annat förutspått utgången i Melodifestivalen.

För närmare två år sedan tog bolaget in 15 miljoner kronor i riskkapital, för att börja kapitalisera på sin produkt. Men det stora försäljnigslyftet uteblev.

Vd:n Malin Stråhle lämnade i samma veva bolaget för att bli teknikchef på Schibsted Publishing i Sverige.

Senare kom en ny ledningsgrupp på plats, med Klarnas tidigare teknikchef David Craelius som vd. Han har i sin tur rekryterat en ny försäljningschef, Per Laredius, från Bonnier Tidsskrifter.

Nu har en rad privata investerare, bland andra Dan Andersson som grundade kasinobolaget Maria Bingo, gått in med 10 miljoner kronor i nytt riskkapital. Den här gången ligger bolagets fokus helt och hållet på att bygga en kundbas.

“Nu har vi putsat länge på produkten så det är dags att satsa på försäljningen. Jag är jätteglad över att vi har fått in Per Laredius som sälj- och marknadschef. Per är en enastående säljare och hans bakgrund inom Bonnier och media passar oss perfekt. Vårt mål är att gå break even redan vid årsskiftet”, säger David Craelius.

Att den här kapitalrundan skulle vara en ny vända på samma melodi håller dock inte David Craelius med om.

“De tidigare rundorna kan betraktas som A-rundor där arbetet hittills har legat i att hitta en marknad för forskningen bakom produkten. Nu börjar vi förstå mer om marknaden så den här rundan kan ses som en tidig B-runda där vårt fokus nu ligger i att öka försäljningen”, säger han.

Gavagais programvara lär sig grammatik, synonymer och ökar ordförrådet efter hand. Enligt David Craelius tar det bara fyra dagar för programmet att lära sig ett nytt språk och det kan läsa 30 miljoner dokument per dag.

“Vi gör automatisk textanalys på en skala som tidigare varit otänkbart. Vi kan till exempel lyssna på allt som sägs om flyktingfrågan och inte bara summera vad som sägs så våra kunder slipper försöka läsa allt utan även mäta den allmänna stämningen i samhället”, säger han.

Bland bolagets kunder hittar man bland annat analysbolag som United Minds, men även myndigheter, PR-bolag och olika finansbolag.

Målet nu är alltså att gå med vinst redan om ett par månader. Förra året gjorde dock bolaget en förlust på drygt 13 miljoner kronor och omsatte i underkant av åtta miljoner. Det kan med andra ord verka som en svår uppgift.

Dessutom verkar investerarintresset ha svalnat rejält de senaste två åren. Vid den förra kapitalrundan låg värderingen av bolaget på 200 miljoner kronor. Enligt dokument från Bolagsverket, som Breakit har tagit del av, värderas bolaget efter den nya rundan till 62 miljoner kronor.

Värderingen i bolaget, som grundades av dataforskarna Magnus Sahlgren och Jussi Karlgren, har alltså fallit med cirka 140 miljoner på två år.

Trots det är David Craelius är optimistisk.

“Vi fick ut produkten för utvecklare i våras och och nu börjar även vår webbapp bli klar för digital försäljning. Målet är att kunderna ska komma igång själva så att vi kan skala internationellt utan att kostnaderna skenar iväg”, säger han.

Bilden ovan är hämtad från Mostphotos.

Läs mer