Sök

H&M lägger ner Cheap Monday

H&M

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Klädjätten H&M avvecklar Cheap Monday, som under en längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

I början av 2000-talet grundades det svenska jeansmärket Cheap Monday av Lars Karlsson, Örjan Andersson och Adam Friberg och Linda Friberg. De träffades alla när de jobbade på klädkedjan JC på 90-talet. 

De fyra vännerna byggde upp Cheap Monday till en succé. 2008 såldes Fabric Scandinavien, till H&M för en halv miljard. I den koncernen ingick bland annat varumärket Cheap Monday och butikskedjorna Weekday och Monki. 

Men alla sagor har ett slut och nu väljer H&M att lägga ned Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten. 

Bakgrunden är digitaliseringen som tvingar modebranschen till stora strukturella förändringar. Cheap Mondays affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet och har haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen. Bolaget har under längre tid redovisat en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling. 

"Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Det är väldigt viktigt att ligga nära slutkonsumenten när kunden ändrar beteende så fort. Vi har därför beslutat att inte jobba med mellanhänder", säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i ett pressmeddelande.

Cheap Monday har en enda fysisk butik och den ligger i London. Butiken stänger vid årsskiftet och vid samma tidpunkt stänger onlinebutiken på sina 18 marknader.

Varför behåller ni inte Cheap Monday som ett eget renodlat onlinevarumärke?

"Det skulle vi kunna göra men nu har vi utvärderat ett antal varianter och valt att ta den här vägen. Vi har ganska många varumärken inom New Business och när vi utvärderar olika affärsbeslut mot varandra så ser vi inte tillräckligt med potential för Cheap Monday online", säger Anna Attemark till Nyhetsbyrån Direkt.

Cheap Monday har dessutom en grossistverksamhet med ungefär 3.000 butiksåterförsäljare och här är det inte helt stopp i och med årsskiftet.

Vi har inte tagit beslut om vad vi ska göra med varumärket ännu, så vi får återkomma i den frågan

"Nu slutar vi designa och ta order, men vi har redan tagit order för hela våren så de sista leveranserna till agenter och distributörer kommer att gå i maj 2019", säger Anna Attemark.

Utöver externa återförsäljarbutiker säljs Cheap Monday bland annat i Weekday-butiker. Hur stor andel av Weekdays sortiment som består av plagg från Cheap Monday vill H&M inte svara på.

"Weekday säljer väldigt mycket jeans och däribland finns det en del Cheap Monday-jeans. De Cheap Monday-jeans som säljer väldigt bra kommer vi att ersätta med Weekday-jeans", säger Anna Attemark.

Vad händer med varumärket Cheap Monday?

"Vi har inte tagit beslut om vad vi ska göra med varumärket ännu, så vi får återkomma i den frågan", säger hon.

Efter nedläggningen av Cheap Monday består New Business av sju varumärken; COS, Monki, Weekday, H&M Home, & Other Stories, Arket och Afound.

New Business har som mål att öka försäljningen med minst 25 procent per år för att nå minst 50 miljarder kronor 2022. I de planer som målades upp på kapitalmarknadsdagen i början av året ingick att Cheap Monday skulle öka sin försäljning med minst 100 procent till 2022. Basen var dock blygsam sett till hela New Business omsättning och enligt Anna Attemark kvarstår därför samma mål framåt. 

H&M kommer att erbjuda de cirka 80 medarbetarna externt karriäromställningsstöd samt möjlighet att söka fortsatt arbete inom H&M-koncernen. Samtal och förhandlingar med fackliga parter har inletts och anställningarna inom Cheap Mondays verksamhet upphör successivt under 2019, enligt ett pressmeddelande.

Läs mer