Nytt rekord för Black Friday-handeln – slog Postnords prognos

Black Friday
Nytt rekord för Black Friday-handeln – slog Postnords prognos

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord. Foto: Pressbild.

Finwire / Breakit

Rea-priser lockar. Totalt valde 36 procent av svenskarna att handla prisnedsatta varor och i genomsnitt shoppade de loss för 2.635 kronor.

Shoppingen under Black Friday satte ett nytt rekord och uppgick till 6,7 miljarder kronor, vilket är strax över Postnords prognos på 6,5 miljarder kronor.

Jämfört med året innan var ökningen 27 procent eller drygt 1,4 miljarder kronor mer.

Totalt valde 36 procent av svenskarna att handla prisnedsatta varor och i genomsnitt köpte de för 2 635 kronor.

 

"Black Friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black Week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Shoppingen var uppdelad på olika kanaler där nätet dominerade med 54 procent mot 30 procent i fysiska butiker. 15 procent av alla kunder valde att köpa varor både via nätet och fysiska butiker.

De varor som svenskarna handlade mest var kläder med 41 procent, följt av hemelektronik (29 procent), skönhet/hälsa (20 procent) och media med 16 procent.

Av de som handlade kom sju procent att också köpa in varor från utländska sajter. Med ett genomsnittspris på 1 497 kronor uppgick den totala utländska handeln till 270 miljoner kronor, motsvarande fyra procent av den totala under Black Friday.

Skönhetssajten Lyko skickade på tisdagen ut ett pressmeddelande om försäljningsrekord under Årets Black Week och Cyber Monday. Mer än 14.000 nya kunder hittade till Lyko. 

"Vi har aldrig tidigare sålt så mycket under en vecka som under årets Black Week och till det kan vi nu lägga en lyckad Cyber Monday. Jag är stolt över alla medarbetare som arbetat hårt för att ge både existerande och nya kunder den bästa möjliga upplevelsen. Nu ser vi fram emot resten av julhandeln", säger Rickard Lyko, vd för Lyko i pressmeddelandet.

Läs mer

Padelkungens superklipp(?), pr-pressade papegojor, ångestmejl – och miljardärfamiljens snabbväxare till salu

Ivar Arpi drar in (typ) mer än någonsin – på nyhetsbrev: "Alex Schulman borde göra det"

Starka försäljningssiffror under Black Friday: "Rekordartad tillväxt"

Läs fler artiklar
LÄS MER