Sök

De ska kränga annonser åt Youtube i Sverige

United ScreensSplay

Vigor Sörman, vd för Splay One, och Nicole Haman, global försäljningschef på United Screens. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nätverken Splay One och United Screens utökar samarbetet med Youtube.

Sveriges två stora Youtubenätverk, Splay One och United Screens, blir återförsäljare av Youtubes hela annonslager i Sverige. 

Erbjudandet kommer att benämnas som Youtube reach, meddelar United Screens. Det når alla svenska Youtube-användare och har volymer som motsvarar allt svenskt tittande på videotjänsten. 

"Avtalet innebär att vi nu kan ta emot alla annonsörer som efterfrågar mycket stor kommersiell räckvidd och volym för sina reklamfilmskampanjer, och som hittills kanske enbart kunnat köpa reklamkampanjer på tv. Vi ser fram emot att kunna erbjuda årsavtal motsvarande de traditionella linjär-tv-kanalernas räckvidder", säger Nicole Haman, global försäljningschef på United Screens. 

Youtube har idag större daglig räckvidd i målgruppen 18-44 år i Sverige än samtliga kommersiella tv-kanaler och 87 procent av svenskarna tittar på Youtube, enligt ett pressmeddelande från Splay One. 

"Vårt fokus på kvalitets- och annonsörsvänligt innehåll har skapat en enorm efterfrågan på vårt egna annonslager på Youtube och vi är i princip utsålda. Genom samarbetet med Google får vi tillgång till hela annonslagret och kommer därför kunna erbjuda fler annonsörer möjlighet att jobba med oss", säger Vigor Sörman, vd på Splay One. 

Splay One och United Screens var först i Sverige med att mäkla ihop affärerna mellan annonsörer och kändisar på Youtube, så kallade influencers.

Det nya annonssamarbetet träder i kraft i dag. 

Läs mer