Sök

Philip Haglunds sparapp Gimi växlar upp – förbereder betalkort för barn

GimiSparande

Philip Haglund, grundare av Gimi. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Mejlet till utvalda kunder avslöjar framtidsplanerna.

Philip Haglund lever pojkdrömmen som fotbollsproffs, och blev nyligen matchhjälte när hans Sirius besegrade Brommapojkarna i en match som i praktiken säkrade fortsatt spel i Allsvenskan för Haglunds gäng.

Samtidigt gasar Philip Haglund på i en parallell karriär – som grundare och vd för fintechbolaget Gimi.

Hans digitala spargris ska lära barn ett sunt förhållande till pengar, och hjälpa föräldrar att sköta veckopengen i en digital era.

Hittills har det handlat om en gratistjänst, där pengarna har varit på låtsas. Men Philip Haglund hintade nyligen för Breakit att en skarp affärsmodell var på gång.

"Det kommer vi att presentera längre fram", sade han kryptiskt.

Nu börjar bilden klarna. Vissa av Gimis användare har bjudits in till ett betatest, som avslöjar bolagets planer. Det handlar om ett betalkort för barn, som är ihopkopplat med appen.

"I Gimi-appen har barnen hittills kunnat tjäna och spara sina egna pengar, men det är minst lika viktigt att lära sig att spendera pengar - ansvarsfullt. Därför har vi på Gimi jobbat länge och hårt för att ta fram ett kort anpassat för barn, och deras familjer", skriver bolaget i ett mejl till de utvalda betatestarna.

Kortet är av typen "pre paid", där föräldern alltså laddar kortet med valfri summa.

"Du kommer fortfarande att kunna se och hantera allt i appen, men i slutet av månaden för du över riktiga pengar till Gimi-kontot, som barnet kan spendera på egen hand med kortet. Du behåller kontrollen och får full insyn i Gimiappen".

Enligt mejlet ser den delen av appen ut att bli en betalvariant.

"När ditt barn är redo att hantera riktiga pengar kan du uppdatera till Gimi Premium. Då får ditt barn ett riktigt konto och ett prepaid-kort från Mastercard".

Philip Haglund vill dock i nuläget kommentera satsningen. 

"Det pågår ett betatest med en ny produkt, men mer än så kan jag inte berätta i dagsläget", skriver han i ett sms till Breakit. 

För ett år sedan fick Gimi in 30 miljoner i riskkapital, från bland andra Collector Ventures.

“Kids från 6 till 16 år är våra framtida kunder. Det var egentligen huvudorsaken till investeringen”, sade vd:n Lena Apler då och tillade:

“Vi ser en fantastisk potential i den kundgruppen".

Nyligen avslöjade Breakit att Handelsbanken ligger i startgroparna för en direkt konkurrent, eller kopia, till Gimi.

Läs mer