Sök

Babak Tighnavard leder Otovos Europasatsning – tagit in 100 miljoner

Otovoriskkapitalsolpaneler

Babak Tighnavard och teamet på Otovo. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Han har tidigare varit ledande i Kinneviks annonsstartup Saltside Technologies. Nu ska han ta den norska solcellsplattformen Otovo till Europa.

Babak Tighnavard har en bakgrund som operativ chef i det Kinnevik-ägda bolaget Saltside Technologies. Under flera år var han ledande i deras arbete att lansera Blocket-liknande tjänster på tillväxtmarknader i Sydasien och Afrika.

Sedan januari i år ansvarar Babak Tighnavard för det norska solenergibolaget Otovos verksamhet i Sverige. Ett uppdrag som han till viss del fick genom sin erfarenhet från Saltside Technologies.

“Otovo är en onlineplattform som hade lyckats väldigt bra i Norge. I år har de tagit 60 procent av marknaden där och ville ta det konceptet internationellt. Då bestämde de sig för Sverige och ville ha någon som har gjort den här resan”, säger Babak Tighnavard, tillväxtchef och vd för Otovo i Sverige.

Nu har bolaget precis tagit 10 miljoner euro, cirka 100 miljoner kr i en runda där norska statsfonden Nysnø och försäkringsbolaget KLP är ledande. Planen är att de ska växa i Europa och det är Babak Tighnavard som leder den pågående expansionen.

“Vi har en plattform som är lätt att ta till andra länder. Just nu är jag i Frankrike för att hitta installatörer. Jag träffar allt från installatörer som arbetar från sina garage till större företag”, säger han.

Vilka länder siktar ni på att expandera till?

“Frankrike är enda landet som är bestämt. Men vi kollar på mellan ett och två länder till i europa. Men det är inget som är klart än.”

Otovo har tagit fram en plattform som automatiskt matchar villaägarens adress med lokala installatörer av solcellsanläggningar. Enligt ett pressmeddelande har Otovo stått för sju procent av sålda solceller till villaägare i Sverige sedan lanseringen tidigare i år.

Deras modell går ut på att de tar ansvaret för installationen av solcellerna och står för själva försäljningen till kunden. Utmaningen på den nya marknaden består i att hitta rätt antal installatörer i förhållande till antalet kunder.

“Under expansionen gäller det att få till marknadsplatsen och hitta tillräckligt många installatörer och tillräckligt många kunder. Blir det för många installatörer så får de för lite jobb och blir det för få så hinner de inte ta med alla beställningar”, säger Babak Tighnavard.

Saltside Technologies gjorde i början av 2017 en stor omställning där många anställda fick lämna företaget, efter en felsatsning i Nigeria.

Läs mer