Bzzt har tröttnat – i dag bryter bolaget mot lagen med flit

Bzzt
Bzzt har tröttnat – i dag bryter bolaget mot lagen med flit

Erik Wisterberg

Reporter

Bzzt hart tröttnat på att konkurrenterna susar förbi i bussfilen.
Nu har bolaget bestämt sig för att trotsa lagen.
"Att det är lättare för fossiltaxi att ta sig fram i staden är absurt", säger vd:n Sven Wolf.

Målet för startupen Bzzt är att skapa "en ny sorts kollektivtrafik". Istället för bilar använder använder utmanaren små eldrivna taxipodar, som rent tekniskt är klassade som EU-mopeder. Resorna är billigare än traditionell taxi.

Upplägget har gjort att Bzzt kunnat operera utan taxilicens. Men det finns även en baksida.

Till skillnad mot vanliga taxibilar får Bzzts fordon inte köras i kollektivtrafikfälten, de så kallade bussfilerna. Efter att ha försökt att få till en förändring den lagliga vägen, via samtal med tjänstemän och politiker, har Bzzt nu fått nog.

Under tre timmar ska deras podtaxiförare i dag bryta mot lagen, och helt enkelt köra i bussfilerna. Vd:n Sven Wolf är beredd på att det kan innebära ingripanden från polisen.

"Vi är beredda att ta det för att uppmärksamma de här knasiga gamla reglerna", säger han till Breakit.

Bzzt vill positionera sig som ett miljövänligare alternativ, med en vision om att få ned antalet bilar i staden.

"Det faktum att det är lättare för fossiltaxi att ta sig fram i staden än för oss, som både har kollektivavtal och är utsläppsfria, är absurt", säger Sven Wolf.

Slutmålet med pr-kuppen är att få upp frågan på den politiska agendan.

"Målet är att få till en förändring, och vår förhoppning är att Stockholms stad ger oss möjlighet att använda våra EU-mopeder i bussfilen".

Bzzt är knappast ensamt om att vara på kollisionskurs med Stockholms stad.

Vi har tidigare berättat om Tiptapp, vars verksamhet delvis får stänga ned om staden får som den vill. Nyligen stod det också klart att Voi, vars röda elsparkcykar bokstavligt talat är överallt i stan, kan komma behöva ett tillstånd för att få operera i Stockholm.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER