Digitala låsbolaget Glue satsar på offensiv inom e-handel

Breakit - Digitala låsbolaget Glue satsar på offensiv inom e-handel

Carl Johan Grandinson. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Det smarta låsbolaget vässar satsningarna på matkassar och e-handel.
"Det ser bra ut, vi växer och ökar kraftigt", säger Glues vd Carl Johan Grandinson.

Startupen Glue vill revolutionera ditt liv med sina digitala lås. Bolaget har tidigare, i flera rundor, tagit in runt 90 miljoner kronor. 

Konceptet går ut på att de kunder som har ett Glue-lås kan få varor, exempelvis mat, som de handlar på nätet levererade innanför dörren när de inte är hemma. Sedan tidigare pågår bland annat samarbeten med Mathem.se och transportföretaget Bring.

Bolaget backas av bland annat riskkapitalbolaget Alfvén och Didrikson och Northvolt-grundaren Peter Carlsson.

Nu presenterar Glue nya satsningar som ska locka kunderna varav en är ”Glue Inhome”. Det innebär att du, i Stockholm, kan beställa från vilken e-handlare du vill och få paketet levererat innanför dörren. Under förutsättning att du har installerat låset, såklart. Tidigare har det bara gått med e-handlare som varit anslutna till Bring.

"Många klagar på att de har för lite tid, samtidigt accepterar folk att vänta hemma en halv dag på leverans eller springa runt bland olika utlämningsställen och sedan bära hem paketen", säger Carl Johan Grandinson, grundare och vd på Glue. 

Vid beställningen fyller kunden i en speciell ”Glue-adress” som gör att paketen hamnar i Glues paketterminal för att sedan köras till kunden. Carl Johan Grandinson menar att Glue är först i världen med en lösning som kan användas från alla e-butiker.

"Vi har en skalbar lösning här. Tack vare bekvämligheten handlar man mer online. Det optimerar vinsten och spar på miljön eftersom man kan leverera hela dagen, slipper rusningstrafik, bomkörningar och kan slå ihop leveranser på samma gata”. 

En annan satsning är ett utökat samarbete med Mathems digitala matkassar, där maten levereras direkt i kylskåpet. Efter ett pilotprojekt rullas nu möjligheten ut i större delen av Stockholm innerstad och snart även i delar av norrort.

Mathem hoppas i sin tur nå nya kunder och även bättre ruttoptimering.

Under förra året omsatte Glue 3,5 miljoner kronor och backade 22 miljoner kronor. Carl Johan Grandinson vill inte avslöja siffrorna för i år men säger att ”de växer så att det knakar”.

"Det ser bra ut, vi växer och ökar kraftigt. Vi kommer att fortsätta växa med riskkapital och ta in mer kapital stegvis".

I nuläget pågår satsningar mot Europa, främst Storbritannien, där tanken är att etablera liknande partnerskap i London som i Stockholm.

"Vi betatestar vår europeiska låsversion med 100 beta-kunder och lanserar Europaförsäljningen i Q1 med fokus på London. Där har vi ett team på 20 personer". 

Att det finns fler utmanare på marknaden oroar inte Carl Johan Grandinson. Han menar att Glue varit pionjärer och det är bra med draghjälp då det krävs ett förändrat kundbeteende. Han tycker sig även se att målgruppen breddas. 

”De första kunderna var mer teknikintresserade och ville prova alla features. Nu ser vi att de som är intresserade av hemleveranser är storkonsumenter på e-handel”.

Vår reporter Caroline Englund testade ett lås från Glue – men det gick sådär...

Läs fler artiklar
LÄS MER